آموزش الگوریتم‌های گوگل

تاریخچه‌ای از به روزرسانی الگوریتم های گوگل

با توجه به الگوریتم های گوگل، این روزها، کاری که با سئو انجام میدهیم نسبت به کارهایی که ده سال پیش انجام میدادیم متفاوت است. یک دلیل اصلی برای این امر وجود دارد؛ موتورهای جستجو به صورت مداوم الگوریتم‌های خود را بهبود بخشیده اند تا به جستجوگرها بهترین نتایج ممکن را ارائه دهند. در طول دهه گذشته، گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشرو، چندین به روزرسانی بزرگ انجام داده است و هرکدام از آنها تاثیر بزرگی بر روی بهترین رویکردهای سئو گذاشته است. در اینجا یک لیست – نه چندان خسته کننده – از به روزرسانی های مهم الگوریتم گوگل تا کنون،  به همراه چند  اجرای سازی  آنها برای جستجو و سئو را شرح داده ایم.

 

2011 – پاندا(Panda)

اینکه گوگل بسیار پیش تر از 2011 نیز حضور داشت کاملا واضح است. ما با به روز رسانی الگوریتم پاندا شروع میکنیم چرا که اولین به روزرسانی بزرگ در دوره سئوی مدرن است. به روز رسانی پاندای گوگل سعی کرد با وبسایت هایی که تنها به هدف رتبه بندی در موتورهای جستجو ساخته شده اند، مقابله کند و بیشتر بر روی عوامل سئوی داخلی یا on-page متمرکز باشد. به عبارتی دیگر، مشخص میکند که آیا یک وبسایت واقعا اطلاعاتی بر اساس اطلاعات جستجویی که بینندگان از آن استفاده کرده اند، ارائه داده است یا خیر.

دو نوع سایت به شدت توسط پاندا ضربه میخورد:

  • سایت های وابسته (سایت هایی که اصولا جهت لینک شدن به صفحات دیگر وجود دارند)
  • سایت هایی با محتواهای بسیار ناچیز.

گوگل به طور متناوب الگوریتم پاندا را پس از اولین عرضه اش، دوباره اجرا کرد و در سال 2016 آن را شامل الگوریتم مرکزی نمود. به روز رسانی های پاندا پیوسته بر نحوه و شیوه سئوی ما اثر گذاشته است، چرا که صاحبان سایت هایی که پر از صفحات بی کیفیت میسازند، راه گریزی ندارند.

 

2012 – ونیز(Venice)

ونیز یک به روزرسانی با ارزش بود، چرا که به گوگل نشان داد که جستجوگرها گاهی به دنبال نتایجی که برای آنها محلی است میگردند. پس از ونیز، نتایج جستجوی گوگل شامل صفحاتی بر اساس موقعیتی که شما تعیین میکند، یا آدرس IP شما شد.

2012 – پنگوئن(Penguin)

به روز رسانی پنگوئن گوگل، به لینک هایی که وبسایت ها از سایت های دیگر میگرفتند، نگاه میکرد. این الگوریتم آنالیز میکرد که آیا بک لینک های سایت واقعی هستند یا جهت گول زدن موتورهای جستجو خریداری شده اند. در گذشته افراد زیادی، لینک ها را به عنوان میانبری برای افزایش رتبه بندی خود، خریداری میکردند. به روز رسانی پنگوئن گوگل، سعی کرد مردم را از خریدن، معاوضه و یا ساختن لینک های ساختگی دلسرد کند. اگر این الگوریتم، لینک های ساختگی را پیدا کند، گوگل ارزشی منفی به جای ارزش لینک مثبتی که ممکن بود کسب کند، به سایت ذکر شده میدهد. الگوریتم پنگوئن از روزی که برای اولین بار ظاهر شد چندین بار اجرا شد و گوگل در نهایت آن را در سال 2016 به الگوریتم مرکزی خود اضافه کرد.
همانطور که میتوانید تصور کنید، وبسایت هایی که لینک های ساختگی زیادی داشتند از این آپدیت شدیدا ضربه خوردند. آنها از نتایج جستجو ناپدید شدند، چرا که لینک های بی کیفیت به جای اثر مثبت بر روی رتبه بندی، اکنون اثری منفی داشتند. پنگوئن به صورت دائمی ساختن لینک را تغییر داد، دیگر گرفتن بک لینک های بی کیفیت، و پولی اثر گذار نبود. در عوض، شما باید بر روی استراتژی ساختن لینک موفق برای دریافت لینک های مرتبط از منابع با ارزش، کار کنید.

2012 – دزد دریایی (Pirate)

به روز رسانی دزد دریایی جهت مبارزه با پخش غیر مجاز محتوای دارای کپی رایت یا حق نشر صورت گرفت. این الگوریتم برای اولین بار (بسیاری از) درخواست های DMCA ها یا قانون کپی رایت هزاره دیجیتال برای کنار گذاشتن وبسایت به عنوان یک عامل رتبه بندی منفی، را در نظر گرفت.

 

2013 – مرغ مگس خوار(Hummingbird)

به روزرسانی مرغ مگس خوار متوجه شد که گوگل درمورد جستجوی صوتی کوتاهی کرده است، در حالی که اهمیت جستجوی صوتی آن روزها (و همین امروز نیز) از آنجایی که دستگاه های بیشتری  از جستجوی صوتی شروع به استفاده کردند، بیشتر و بیشتر میشد. مرغ مگس خوار به هر کلمه در جستار بیشتر توجه میکرد و اطمینان حاصل میکرد که کل اصطلاح به جای تنها چند کلمه به خصوص، به کار گرفته شده است. چرا؟ جهت درک بهتر جستار یک کاربر، و توانایی پاسخ دادن به آنها به جای تنها یک لیست از نتایج.
اثر مرغ مگس خوار به سرعت قابل مشاهده نبود، چرا که به صورت مستقیم شیوه های اشتباه را جریمه نمیکرد. در نهایت، بیشتر این دید را القا کرد که نسخه سئو باید خوانا باشد، از زبانی معمولی و طبیعی استفاده کند، و نباید برای تنها چند کلمه به خصوص بهینه سازی شده باشد، بلکه برای مترادف کلمات نیز بهینه سازی شود.

2014 – کبوتر (Pigeon)

یک به روزرسانی پرنده ای دیگر گوگل در سال 2014 یه همراه کبوتر گوگل صورت گرفت که بر روی سئوی بومی(Local) تمرکز داشت. به روزرسانی کبوتر بر روی هر دوی صفحات نتایج گوگل و نقشه های گوگل یا Google Maps اثر گذاشت. این الگوریتم به بومی سازی دقیق و ارجاع به نتایج نزدیک به موقعیت کاربر منجر شد. همچنین بالا بردن ارتباط و کیفیت نتایج بومی، با در نظر گرفتن عوامل رتبه بندی محلی(organic)  را نشانه رفت.

2014 – HTTPS/SSL

برای تاکید بر اهمیت امنیت، گوگل تصمیم گرفت به سایت هایی که به خوبی از HTTPS ها جهت ایمن سازی ارتباط بین وبسایت ها و کاربر استفاده میکنند، ارتقا دهد. در آن زمان HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی خفیف معرفی شد. اما گوگل درمورد امکان بالا بردن اهمیت رمزنگاری ها، زمانی که وبمسترها زمان پیاده سازی آن را داشته باشند، راهنمایی کرده است.

2015 – به روزرسانی موبایل

این به روزرسانی به عنوان Mobilegeddon یا نوعی انقلاب و آخر الزمان موبایلی در صنعت سئو تعریف شد، چرا که گمان میرفت تمامی نتایج جستجو را زیر و رو میکند. تا سال 2015، بیش از 50% جستارهای گوگل  از جانب دستگاه های موبایل بود، که احتمالا منجر به این به روزرسانی شد. به روزرسانی موبایل، به سایت هایی که با دستگاه های موبایل سازگار بودند در نتایج جستجوی موبایل گوگل، یک برتری داد. بر خلاف نام دراماتیکش، به روزرسانی موبایل بلافاصله رتبه بندی افراد زیادی را خراب نکرد. اما یک تغییر مهم بود که اهمیت روز افزون موبایل را اعلام کرد.

2015 – رنک برین(RankBrain)

رنک برین آخرین مرحله از الگوریتم های گوگل است، که از ماشین های یادگیری، جهت در دست گرفتن کنترل جستارها استفاده میکند. میتواند درمورد کلماتی که از آنها آگاهی ندارد حدس هایی بزند، تا کلماتی با معنای مشابه یافته و سپس نتایج مرتبط تری ارائه کند. الگوریتم رنک برین جستجو های گذشته را آنالیز کرده، و برای بهبود خود بهترین نتایج را تعیین میکند.
عرضه آن قدم بزرگ دیگری برای گوگل جهت رمزگشایی بهتر معنای نهفته در پس جستجوها و ارائه بهترین نتایج مرتبط بود. در ماه مارس 2016، گوگل افشا کرد که رنک برین یکی از سه سیگنال رتبه بندی مهمش است. برخلاف عوامل رتبه بندی، شما جز با نوشتن محتوای با کیفیت، نمیتوانید با منطق مرسوم برای رنک برین بهینه سازی کنید. اما اثر آن بر روی صفحات نتاج جستجو، غیر قابل انکار است.

2016 – صاریغ(Possum)

در سپتامبر 2016، زمان یک به روزرسانی محلی دیگر فرا رسیده بود. به روزرسانی صاریغ چندین تغییر بر فیلتر رتبه بندی بومی گوگل جهت بهبود بیشتر نتایج جستجوی بومی، اعمال کرد. پس از صاریغ، جستجوهای بومی بر اساس موقعیت فیزیکی جستجو کننده و عبارت های جستار، متنوع تر شد. بعضی از کسب و کارها که در زمینه جستجوی بومی چندان موفق نبودند، پس از این به روزرسانی، رتبه بندی بومی را ساده تر یافتند. این مساله، نشان داد که جستجوی بومی از نتایج محلی مستقل تر است.

2018 – به روزرسانی سرعت (موبایل)

گوکل با درک نیاز کاربران برای دریافت سریع تر اطلاعات پیاده سازی کرد، با این هدف که سرعت صفحه را به یک عامل مهم برای نتایج جستجوی موبایل، که از قبل درمورد جستجوی دسکتاپی صادق بود، تبدیل کند. این به روزرسانی بیشتر بر روی سایت هایی با نسخه های موبایلی که به طرز قابل ملاحظه ای کند بود، تاثیر گذاشت.

2018 – مدیک (Medic)

این الگوریتم مرکزی گسترده، برای سایت هایی که تحت تاثیر قرار گرفتند، جنبش بزرگی ایجاد کرد که منجر به تغییراتی در رتبه بندی شد. درحالی که تعداد نسبتا زیادی از سایت های پزشکی با رتبه های پایین تری مواجه شدند، تنها هدف این الگوریتم سایت های پزشکی نبود و هدف دقیق آن روشن نیست. ممکن است تلاشی برای تطابق بهتر نتایج با مقاصد کاربر یا جهت حفاظت سلامت کاربران از (آنچه بر اساس تصمیم گیری گوگل) اطلاعات نامعتبری است، بوده باشد.

2019 – برت (BERT)

به روزرسانی برت گوگل، به عنوان بزرگترین تغییر پنج سال اخیر از نوعی که بر روی یک از هر ده جستجو تاثیر خواهد گذاشت معرفی شد. این یک الگوریتم یادگیری ماشین، یک تکنیک عصبی بر پایه شبکه برای پردازش زبان طبیعی و عادی (NLP) است. اسم برت مخفف  Bidirectional Encoder Representations from Transformers (نمایندگی‌های رمزگذاری دوطرفه از ترانسفورماتورها) است.
برت میتواند کل متن یک کلمه را با نگاه کردن به کلمه ای که پیش و بعد از آن می آید تشخیص دهد. به عبارتی دیگر، از متن و ارتباط های تمام کلمات در یک جمله به جای تک تک آنها به ترتیب، استفاده میکند. این به معنای بهبود بزرگی در تفسیر یک جستار جستجو و مقصد پشت آن است.

انتظارات به روزرسانی های آینده الگوریتم های گوگل

همانطور که میتوانید ببینید، گوگل از ابتدای 2010 تا کنون به طرز افزاینده ای پیشرفت کرده است. به روزسانی های اساسی اولیه آن در این دهه بر روی مبارزه با نتایج اسپم و سایت هایی که سعی میکنند از سیستم تقلب کنند، متمرکز بودند. اما با گذر زمان، به روزرسانی ها بیشتر و بیشتر در نتایج جستجوی دسکتاپ، موبایل و جستجوگرهای بومی مشارکت کردند تا دقیقا آنچه را که جستجوگرها به دنبال آن میگردند، به آنها ارائه دهند. درحالی که الگوریتم ها در ابتدا نیز پیشرفته بودند، پیوست های در طول سالیان اخیر، شامل یادگیری ماشین و NLP، آنها را به آخرین مرحله و سطح برده است.

درحالی که تمرکز فعلی بر روی مقاصد است، به نظر میرسد که جست و جوی گوگل به تمرکز بر روی بی نقص تر کردن تفسیرهایش از جستارهای جستجو و رده بندی نتایج جستجو بر این اساس، ادامه خواهد داد. در حال حاضر به نظر میرسد که تمرکز فعلی آنها پیشروی در ماموریت سازمان دهی اطلاعات موجود در دنیا و در دسترس قرار دادن و مورد استفاده قرار دادن آن در سرتاسر جهان باشد. اما در هر جهتی که قدم بردارد، همیشه داشتن بهترین نتایج و کار بر روی داشتن سایتی عالی، مسیری است که باید طی شود.

این همه اسامی و سال شما را گیج کرده است؟ نگران نباشید! ما یک اینفوگرافیک کاربردی که نشان میدهد هر کدام از الگوریتم های گوگل در چه سالی به روزرسانی شده و هدف آن ها را مختصرا توضیح داده است.

اینفوگرافیک الگوریتم‌های گوگل

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *