انالیز قابل خواندن بودن یواست

چگونگی استفاده از آنالیز خوانایی در یواست سئو

همه دایره های رنگی (چراغ های راهنما) را در یواست سئو می‌شناسند. دو بخش افزونه از این سیستم استفاده می‌کنند: آنالیز سئو و آنالیز خوانایی. مورد اول بررسی می‌کند که آیا محتوای متن شما با سئو مطابقت دارد یا خیر.مورد دوم برای بررسی این است که آیا مطلب شما برای بینندگان به طور کلی قابل خواندن است یا خیر. البته که این دو مورد به یکدیگر مرتبط هستند، زیرا این که محتوای شما قابل خواندن باشد، برای بهتر دیده شدن سایتتان در نتایج جستجو بسیار مهم است. در اینجا به شما نشان خواهیم داد که چگونه از گزینه آنالیز خوانایی استفاده کنید.

آنالیز خوانایی در یواست سئو چه کار انجام می‌دهد؟

گزینه آنالیز خوانایی از الگوریتمی خاص برای تعیین میزان قابل خواندن بودن مطلب استفاده می‌کند.یواست سئو در ساخت این الگوریتم نهایت دقت را به کار برده‌ تا در عین دقت بالای آنالیز، خیلی هم سختگیر نباشد. زمانی که مطلبی را می‌نویسید، این الگوریتم چند مورد را بررسی می‌کند و به شما توصیه‌هایی ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، عمل کردن به این توصیه‌ها باعث می‌شود مطلبتان راحت‌تر خوانده و بهتر درک شود.
گفته شده است که یواست سئو از شما می‌خواهد که سطح محتوای مطلبتان را پایین بیاورید. قطعا موضوع این نیست.هدف فقط کمک به این است که مطالبی نوشته شود که محتوای آن  قابل درک‌تر باشد. من همیشه به نقل قولی از قهرمان طراحی محتوا، سارا ریچارد، رجوع می کنم که می‌گوید مطلبتان را تا حد امکان برای خوانده شدن توسط انسان ها ساده کنید.

شما سطح مطلبتان را پایین نمی‌آورید بلکه آن را ارتقا می‌دهید.

 

با ساده کردن محتوا، به طور خودکار بازدیدکنندگان را زیاد می‌کنید، زیرا افراد بیشتری پیام محتوای شما را دریافت می‌کنند. همچنین، شما دیگر فقط برای انسان‌ها نمی‌نویسید. دستیاران مجازی مانند الکسا و سیری نیز باید بتوانند مطالب را بفهمند و با آن کار کنند. حتی گوگل نیز به طور فزاینده از قطعاتی که خوب نوشته شده‌اند برای نتایج غنی‌تر مانند snippets استفاده می‌کند.

همانطور که گفته شد، پیشنهاداتی که در گزینه آنالیز خوانایی ارائه می‌شود، بهترین و ختم کلام نیستند؛ اما سرنخ‌های خوبی برای درک سطح دشواری مطلب به شما می‌دهند. آنالیز قابل خواندن بودن یک مطلب به صورت ذهنی بسیار سخت است زیرا موقع نوشتن یک مطلب فکر کردن به این موضوع در مرتبه بعدی قرار دارد.

مواردی که هم اکنون در گزینه آنالیز خوانایی مورد بررسی قرار می گیرد

در حال حاضر، یواست سئو موارد زیر را بررسی می‌کند:

  •  کلمات انتقالی: آیا از کلمات انتقالی مانند: “مهم‌تر از همه”، “به دلیلِ”، “بنابراین”، یا “به عبارت دیگر” برای پیوند دادن اجزای مختلف مطلب به یکدیگر استفاده می‌کنید؟ استفاده از این کلمات به روان بودن مطلب کمک می‌کند و به خواننده سرنخ‌هایی می‌دهد که به کمک آنها متوجه شود در ادامه چه خواهد خواند.
  • شروع جملات: هیچ کدام از جملات متوالی مطلبتان با یک کلمه تکراری شروع می‌شود؟ این ممکن است در خواننده این حس را ایجاد کند که مطلبی تکراری می‌خواند و ممکن است برای او ناخوشایند باشد. همیشه جملاتتان را با کلمه های متنوع شروع کنید. با این کار مطلب شما همیشه خواندنی خواهد بود و چیزی سد راه خواندن آن نمی‌شود. مگر این که بخواهید چیزی را اثبات کنید یا سبک نوشتاری خاصی را رعایت کنید که در این صورت می‌توانید از جملات تکراری استفاده کنید.

 

  • بررسی سهولت خواندن: این تست که شهرت جهانی دارد، متن را بررسی می‌کند و از 1 تا 100 به آن نمره می‌دهد. هرچه نمره کمتری بگیرید بدین معنی است که مطلب شما برای خواندن دشوارتر است. مطالبی با نمره بالای (نزدیک به 100) بسیار راحت خوانده می‌شوند. این مطالب جملات کوتاهی هستند که معمولا بیشتر از دو بخش نیستند. معمولا، نمره بین 60 تا 70 نمره قابل قبول و نرمالی برای یک پست است.

  • طول پاراگراف: برخی از افراد تمایل به نوشتن پاراگراف‌های طولانی دارند. این کار باعث می‌شود مطلب شما کمی ترسناک به نظر برسد. زیرا مخاطب در اولین نگاه یک تکه مطلب بزرگ مواجه می‌شود. آن را قطعه قطعه کنید، پاراگراف‌های کوچکتری بنویسید و جملات کلیدی اصلی را مد نظر قرار دهید.

 

  • نوشتن عناوین: مشابه پاراگراف‌های طولانی، مطالبی که عناوین مجزا ندارند کمی ترسناک به نظر می‌رسند. سعی کنید از عناوین برای جدا کردن بخش های مختلف مطلب استفاده کنید تا خواننده راحت‌تر چیزی را که به دنبال آن است پیدا کند.
  • طول جملات: طول جمله یکی از اصلی‌ترین مواردی است که می‌تواند باعث سخت خوانده شدن یک متن شود. اگر بیشتر جملات طولانی هستند (بیش از 20 کلمه) ذهن مخاطب از موضوع منحرف می‌شود. در این صورت مخاطب مجبور است چند کلمه به عقب بازگردد تا متوجه منظور شما بشود. این خیلی خسته کننده و ناکارامد است. سعی کنید به تعداد کلمات در جمله توجه کنید. برای نوشتن جمله‌ای که فهم آن آسان است تلاش کنید، نه این که یک شاهکار ادبی خلق کنید.
  • ساختار مجهول: استفاده زیاد از ساختار مجهول باعث می‌شود بین مطالب شما فاصله ایجا شود و پیامتان به خوبی به مخاطب نرسد. متن شما پیچیده می‌شود زیرا ساختار جملاتتان پیچیده شده است. هر وقت از ساختار مجهول استفاده می‌کنید، همیشه در نظر داشته باشید که ممکن است ساختار غیرمجهول آن جمله بهتر باشد.

زبان‌های پشتیبانی شده

گزینه آنالیز خوانایی برای زبان انگلیسی و چند زبان دیگر، ماننده آلمانی، فرانسوی، پرتغالی و روسی در دسترس است. برای رسیدن به یک دید کلی می‌توانید مطلب مرتبط با ویژگی‌های هر زبان را مطالعه کنید. ما در تلاش برای اضافه کردن زبان‌های دیگر به این لیست هستیم.

چگونگی استفاده از گزینه آنالیز خوانایی در یواست سئو

استفاده از این گزینه در یواست سئو، برای ارتقا محتوای مطلب، بسیار آسان است. شخصا، فقط شروع به نوشتن مقاله‌ای که می‌خواهم بنویسم می‌کنم. مخاطبی را که برای او می‌نویسم در پسِ ذهنم قرار می‌دهم و سعی می‌کنم کلماتی استاده کنم که او استفاده می‌کند. اگرچه، همزمان با نوشتن، امتیاز آنالیز خوانایی محاسبه می‌شود، ولی در فرآیند نوشتن به آن توجه نمی‌کنم. فقط زمانی که نوشتن مطلب تمام شد، به این امتیاز نگاه می‌کنم و بررسی می کنم که آیا لازم است چیزی را اصلاح کنم یا نه. اگر دایره نارنجی یا قرمز بگیرم، روی آیکون چشم کلیک ‌میکنم تا ببینم چه تغییراتی را برای بهبود محتوای مطلب می‌توانم اعمال کنم. به همین راحتی!

هرکس فرآیند نوشتن و ویرایش مخصوص خود را دارد و شما حتما نباید از این روش برای نوشتن استفاده کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است سطح Flesch 80 را هدف قرار داده باشید، پس باید ببینید چه روشی برایتان مناسب است. وقتی برای مدتی از گزینه آنالیز خوانایی استفاده کنید، به تدریج متوجه می‌شوید که ناخودآگاه مطلبتان را طوری می‌نویسید که منطبق بر همان سطحی است که هدف قرار داده بودید. با تمرین به بهترین تبدیل می‌شوید!

آنالیز خوانایی یواست

آیا همه دایره‌های مربوط به آنالیز قابل خواندن باید سبز باشد

این پرسشی است که همیشه مطرح می‌شود و پاسخ آن خیر است؛نیازی به سبز بودن همه دایره‌های راهنما نیست، آنچه مهم است سبز و خوشحال بودن دایره سربرگ است(مانند تصویر بالا)

توجه داشته باشید که مقاله اگر هیچ کدام از آنالیزهای بالا را هم انجام نداده باشد، باز هم رتبه بندی و ایندکس خواهد شد.انجام این کارها یا حتی سبز بودن نشانه‌ها ضروری نیست بلکه برای بهبود نتایج است.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *