چگونه توضیحات متا صحیح بنویسم

توضیحات متا، چکیده‌ای حدودا 155 کاراکتری است که محتوای صفحه را خلاصه می‌کند. موتورهای جستجو بیشتر زمانی آن را نشان می‌دهند که عبارت جستجوشده در توضیحات وجود داشته باشد. بنابراین بهینه سازی توضیحات متا برای سئو در صفحه ضروری است.

توضیحات متا چه کار می‌کند؟

متا دیسکریپشن به صورت یک تگ HTML است که در کدنویسی HTML برای صفحه به صورت زیر نوشته می‌شود:

<meta name=”description” content=”A page’s description, usually one or two sentences.”/>

نمونه ای از متا دیسکریپشن در یواست
نمونه ای از کد نویسی توضیحات متا از سایت yoast.com که به صورت بالا در نتایج جستجو نشان داده شده است.

هدف از نوشتن توضیحات متا برای صفحه روشن است؛ این که فردی را که در گوگل جستجو می‌کند وادار کنید روی لینک شما کلیک کند. به عبارت دیگر، متا دیسکریپشن برای این است که نسبت دیده شدن به کلیک های شما از طریق موتورهای جستجو را بیشتر کنند.

موتورهای جستجو می‌گویند هیچ مزیت رتبه بندی مستقیمی برای توضیحات متا وجود ندارد، چرا که آنها متا دیسکریپشن را در الگوریتم رتبه بندی در نظر نمی‌گیرند. اما مزیت غیر مستقیمی وجود دارد، گوگل نسبت دیده شدن به کلیک را به عنوان شاخصی برای عملکرد خوب شما در نظر میگیرد. اگر در صفحه نتایج جستجوی گوگل تعداد بیشتری از افراد روی لینک شما کلیک کنند گوگل عملکرد شما را مثبت ارزیابی کرده و در رتبه بندی بالاتر خواهید رفت. به همین دلیل است که بهینه سازی متا دیسکریپشن، مانند بهینه سازی عناوین بسیار اهمیت دارد.

افزودن تاریخ به پیش نمایش چکیده

کاربران معمولا درباره گزینه «تاریخ پیش نمایش چکیده» در بخش ظاهر افزونه یواست سئو سوال می‌کنند. اگر گزینه «نمایش» را برای این مورد فعال کنید، تاریخ پیش نمایش چکیده فقط در یواست سئو نمایش داده می‌شود و نه در گوگل!
اما این مورد به شما اجازه می‌دهد تا در مورد طول مناسب متا دیسکریپشن تصمیم گیری کنید، زیرا اگر گوگل این تاریخ را به توضیحات شما اضافه کند ممکن است توضیحاتتان کوتاه شود. پس اول بررسی کنید که آیا گوگل این کار را انجام می‌دهد یا خیر! اگر انجام می‌دهد، گزینه «نمایش» را انتخاب کنید.

مشخصه های یک متا توضیحات خوب

تقریبا در همه مقالات، توضیحات متا شامل این مشخصه ها می شوند:

  1. حدود 155 کاراکتر و در برخی موارد بیشتر از این تعداد است.
    طول دقیق و درست برای توضیحات متا وجود ندارد؛ بستگی به پیامی دارد که می‌خواهید منتقل کنید. باید فضای مناسب برای انتقال پیامتان را پیدا کنید، ولی در عین حال سعی کنید توضیحاتتان کوتاه و گیرا باشد.
    هر زمان ممکن است گوگل تصمیم بگیرد تنظیمات طول توضیحات متا را تغییر دهد. امروزه، بیشتر متا دیسکریپشن در حدود 155 کاراکتر هستند و در گزینه “بیشتر” تا 300 کاراکتر نیز دیده می‌شود. حداقل سعی کنید مهم ترین اطلاعات را در همان 155 کاراکتر اول توضیحات متا قرار دهید.
  2. اجرایی بودن و داشتن لحن پویا
    اگر توضیحات متا را به منزله دعوت نامه‌ای برای ورود به صفحه‌تان در نظر بگیرید، نمی‌توانید آن را به صورت ” توصیفی استعاری از چیزی که وجود ندارد و با این حال واجد شرایط است” تدوین کنید. این توضیحات کسل کننده هستند و کاربران نمی‌فهمند قرار است به چه چیزی دست پیدا کنند. این مورد بعدا مفصل توضیح خواهم داد.
  3. لحن پویا داشتن
    “سلام، ما این محصولات جدید را داریم و شما آن را می‌خواهید. بیشتر راجع به آن بدانید.” این همان چیزی است که درباره لحن پویا و انگیزشی گفتم، ولی می‌خواهم روی آن تاکید کنم. این متن فروش شما است. در این جا محصول را ارائه نمی‌دهید، بلکه لینک دسترسی به صفحه آن محصول را در آن قرار می‌دهید. استفاده از عباراتی مانند: بیشتر بخوانید، موارد بیشتر، توضیحات اضافه، رایگان امتحان کنید و… در این موارد کاربرد دارد.
  4. شامل «کلمه کلیدی اصلی» بودن
    اگر کلمه کلیدی جستجو با بخشی از متن در توضیحات متا مطابقت داشته باشد، گوگل تمایل بیشتری به استفاده از آن متا دیسکریپشن و برجسته کردن آن در نتایج جستجو دارد. این به لینک سایت شما شانس بیشتری برای دیده شدن می‌دهد.
  5. شامل «مشخصات فنی» بودن
    به طور مثال، اگر محصولی برای خوره های تکنولوژی دارید، تمرکز بر مشخصات فنی محصول، مانند نام تولید کننده، SKU و قیمت می‌تواند ایده خوبی باشد. اگر بازدید کننده به طور خاص به دنبال آن محصول است، احتمالاً مجبور نیستید که آنها را متقاعد کنید و وجود اطلاعاتی مانند قیمت باعث ایجاد کلیک خواهد شد. توجه داشته باشید که داشتن چکیده‌ای قوی نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
  6. مطابقت با محتوا
    این مهم است. اگر بخواهید با توضیحات متا کاربر را برای بازدید از صفحه فریب دهید، گوگل ممکن است متوجه این موضوع شود و حتی شما را جریمه کند. ولی جدا از این، اطلاعات غلط احتمالا درصد بازدید کنندگانی که تنها با یکبار بازدید صفحه  از سایت خارج می‌شوند را افزایش می‌دهد. این به تنهایی دلیل موجهی است که از نوشتن متا دیسکریپشن غلط پرهیز کنید. دقت کنید که حتما توضیحات متا با محتوای شما مطابقت داشته باشد.
  7. تک و منحصر به فرد بودن
    اگر توضیحات متای یک صفحه با دیگر صفحات یکسان باشد user experience در گوگل مختل می‌شود، حتی اگر عناوین متفاوت باشند، به نظر می رسد که تمام صفحات یکسان هستند، چرا که توضیحاتشان یکسان است. اگر عمداً می‌خواهید- نیاز دارید- در وسوسه ایجاد متا دیسکریپشن کپی شده هستید، بهتر است توضیحات را خالی بگذارید. گوگل خودش یک چکیده شامل کلمه کلیدی اصلی را از جستار انتخاب می‌کند.

برای بررسی توضیحات متای تکراری از دستور زیر استفاده کنید:

Google Webmaster Tools > HTML Improvements  یا از Screaming Frog SEO Spider استفاده کنید.

 

اضافه کردن متا توضیحات با یواست سئو

اسنیپت متن در یواست سئو

در بخش «توضیحات متا» در قسمت پیش نمایش چکیده در یواست سئو، می‌توانید متن را ویرایش کنید.
اگر در وردپرس از یواست سئو استفاده می‌کنید، اضافه کردن متا دیسکریپشن به راحتی آب خوردن است. می‌توانید مانند عنوان سئو و اسلاگ (تغییر نام فایل) توضیحات متا را در ویرایشگر چکیده یواست سئو اضافه کنید. همچنین می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه پیش نمایش چکیده، بلافاصله توضیحات را مشاهده کنید.

صفحات زیادی دارم، از کجا شروع کنم؟

احساس می‌کنید باید تمام توضیحات متا را که تا به حال نوشته‌اید تغییر دهید؟ اما مطمئن نیستید چطور این کار را در زمان بندی خود قرار دهید؟ گوگل پاسخ سوال شما را دارد:
اگر وقت ندارید برای هر صفحه خود توضیحات متا بنویسید، سعی کنید محتوای خود را در اولویت قرار دهید، حداقل برای صفحات مهم سایت مانند صفحه اصلی و صفحات پربازدیدتان، متا دیسکریپشن بنویسید.
می‌توانید در کنسول جستجوی گوگل رتبه بندی بیشترین بازدید صفحاتتان را ببینید و مطمئن شوید که برای تمام محتوا های جدیدی که ایجاد می‌کنید، توضیحات متا را خواهید نوشت.

عیب یابی در توضیحات متا

مطئنم که می‌توانید به موارد بیشتری اشاره کنید، ولی به نظر من این دو مورد، اصلی ترین معضلات هستند:

  •  توضیحات متای من نمایش داده نمی‌شود.
    توضیحات متایی که می‌نویسید برای گوگل یک پیشنهاد است. هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل آن را به نمایش بگذارد. اگر توضیحات متا را نمی‌بینید، احتمالا گوگل خودش برایتان چیزی نوشته است. ممکن است توضیحات متایی که نوشته‌اید به خوبی گویای محتوای شما نباشد و یا متن آن تکراری باشد.
  • توضیحات مجزا برای اشتراک گذاری صفحات اجتماعی
    از یواست سئو استفاده می‌کنید؟ در این صورت گزینه اجتماعی را در  متا باکس پایین پست یا صفحه‌تان بررسی کنید. می‌توانید برای اضافه کردن آدرس کانالتان در شبکه‌های اجتماعی، توضیحات اضافه بنویسید. در نسخه پرمیوم یواست سئو، حتی می‌توانید پیش نمایش اجتماعی داشته باشید! اگر از یواست سئو استفاده نمی‌کنید، گزینه OpenGraph یا Twitter Cards را به وبسایت خود اضافه کنید و هر توضیحی می‌خواهید بنویسید.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *