افزایش سرعت سایت وردپرس

راهنمای کامل بهینه‌سازی سرعت وردپرس

ساخت و راه‌اندازی یک سایت وردپرس آسان به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ کافیست هاست و دامنه را خریداری کرده و وردپرس را نصب نمائید، با وجود پوسته‌ها و پلاگین‌های عالی که در دسترس کاربران است ، می‌توانید ظرف فقط چند ساعت یک سایت وردپرس را راه‌اندازی و پر از محتوا نمائید ولی برای افزایش سرعت وردپرس چه باید کرد؟

این مقاله پیشنهاد روش‌هایی است که یک سایت وردپرس می‌تواند و البته باید برای عملکرد بهینه، مورد بررسی قرار دهد

چرا سرعت سایت اینقدر اهمیت دارد؟

سالها قبل یک اینفوگرافی توسط Kissmetrics منتشر شد که انتظارات بالایی که مصرف کنندگان از سایت‌ها داشتند را نشان می‌داد؛ به عنوان مثال اکثر آن‌ها انتظار داشتند که سایت‌ها ظرف سه ثانیه یا کمتر لود شوند.

مطالعات موردی در این خصوص نشان می‌دهد که این مسئله تا چه اندازه جدی است و وقتی یک سایت قادر به بهینه‌سازی و افزایش سرعت نیست، چه اتفاقی می‌افتد

به عنوان مثال در BBC :

در BBC متوجه شدند که برای هر ثانیه اضافی که یک صفحه لود شود ، 10 درصد کاربران آن را ترک می‌کنند!

در سوی دیگر نمونه‌ عالی از آنچه ممکن است رخ دهد را در Pinterest می‌توان مشاهده کرد:

نتیجه بازسازی صفحات برای بهبود عملکرد منجر به کاهش 40 درصدی در زمان انتظار Pinner شده که 15 درصد ترافیک سئو و 15% هم نرخ تبدیل برای ثبت نام را افزایش داده است.

وقتی تجربه کاربری در سایت را بهبود می‌بخشید،در حقیقت نرخ تعامل خود را بهبود داده‌اید و این موضوع در رتبه‌بندی جستجوی سایت در موتورهای جستجو به طور مستقیم موثر است.اگر بتوان به گوگل نشان داد که سایتی خوش ساخت، با محتوای مناسب و بسیار سریع داریم، پاداش بزرگی در نتایج جستجو به ارمغان خواهد داشت.پس افزایش سرعت وردپرس را جدی بگیرید.

چگونه سرعت سایت وردپرس را اندازه‌گیری کنیم؟

وقتی هنوز سایت وردپرس را راه‌اندازی نکرده‌اید، نمیتوان در مورد افزایش سرعت وردپرس کاری انجام داد، ولی وقتی راه‌اندازی سایت تمام شود از طریق ابزارهایی می‌توان وضعیت بهینه‌سازی و سرعت سایت را بررسی نمود.
خوشبختانه مجموعه‌ای از ابزارهای رایگان برای تست سرعت سایت وجود دارد که می‌توان از هر کدام از آنها استفاده کرد، البته گوگل هم ابزار خاص خود را برای این منظور دارد و شاید جالب باشد بدانید گوگل سایت شما را چگونه تفسیر می‌کند

ابزار Google oageSpeed Insights
کافیست نام دامنه (یا صفحه‌ای که احساس می‌کنید کند است) را وارد کرده و دکمه “Analyze” را فشار دهید.
گوگل اطلاعات مختلفی درباره سرعت لود سایت شما در موبایل و دسکتاپ منتظر می‌کند، که با کلیک روی هر دو تب می‌توان عملکرد سایت را برای مخاطبان مختلف بررسی کرد

استفاده از ابزار pagespeed گوگل برای بررسی سایت

بعد با اسکرول به پایین ، می‌توانمشاهده کرد که وضعیت بهینه‌سازی سایت چگونه است

آنالیز وب‌سایت بااستفاده از ابزار تشخیص سرعت گوگل

سایر ابزارهای تست سرعت سایت هم گزارش‌های کم و بیش مشابه‌ای را تولید می‌کنند، ایده خوبی است که سایت خود را حداقل در دو مورد از آنها بررسی نمائید. به عنوان مثال Gtmetrix

استفاده از Gtmetrix برای آنالیز سایت

برخلاف گوگل که نتیج را بر اساس موبایل و دسکتاپ تقسیم می‌کند ، Gtmetrix نتایج را همراه با توصیه‌هایی در بخش‌های PageSpeed و  Yslow ارائه می‌دهد.

نتایج آنالیز توسط Gtmetrix روی سایت به دو دسته تقسیم می‌شود

همچنین می‌توان تجزیه و تحلیل آبشاری (Waterfall analysis) را بررسی کرد تا مشخص شود کدام قسمت‌های سایت موجب کند شدن سرعت می‌شوند.برای اینکه درک بهتری از آنالیز آبشاری در Gtmetrix داشته باشید حتما مقاله آموزش کار با قسمت waterfall در ابزار جی تی متریکس  را مطالعه نمائید.

لازم به توضیح نیست که برای آنالیز دقیق موارد متعددی را باید مد نظر قرار داد و از ابزارهایی استفاده کرد که پیشنهادهای معقول ارائه کرده و برای سایت بهتر هستند.

چگونه سرعت سایت وردپرس را افزایش دهیم

در ادامه لیستی آماده کرده‌ایم که نشان می‌دهد بیشتری کار را می‌توان باتنظیمات وردپرس، افزونه‌ها و البته هاستینگ قابل اعتماد انجام داد:

1- هاست (میزبانی وب)

پیش از انجام هر کاری، میزبان وب خود را بررسی کنید.اگر سایت شما در شبکه یک شرکت میزبانی وب معتبر قرار گرفته، این مورد می‌تواند در افزایش سرعت وردپرس موثر باشد.
مواردی که باید هنگام ارزیابی کیفیت میزبان وب به آنها توجه کنید:

• SSD storage
• PHP
• Apache
• Server-sidecaching
• Nginx
• Load balancing

به عنوان مثال هاست لینوکس حرفه ای Nvme ایران در نگاه روشن پارس را پیشنهاد می‌کنیم

2- شبکه تحویل محتوا (CDN)
اکنون که خیال‌تان بابت میزبان وب به اندازه کافی راحت شده، ولی سرعت سایت هنوز آنچه نیست که باید باشد ، می‌توانید از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده نمائید.در واقع اگر هدف شما یک سایت تجارت الکترونیک است که امید به جذب مخاطبان جهانی دارد، این یک پیشنهاد نیست و شما قطعا به CDN نیاز خواهید داشت.

هنگام استفاده از یک شبکه تحویل محتوا مانند Cloudflare چه اتفاقی می‌افتد:

استفاده از سرویس CDN مانند Cloudflare

وب‌سایت شما به طور همزمان در بیش از 165 دیتاسنتر –در تمام قاره‌ها- نگهداری می‌شود.این بدان معناست که کسی قصد خرید محصول شما را درترکیه دارد، نیاز به انتظار برای لود شدن سایت از سرور سنگاپور یا آمستردام ندارد؛ فاصله‌ها بسیار کاهش یافته و مشتریان محتوا را از نظر بصری سریع‌تر مشاهده می‌کنند این یعنی افزایش سرعت وردپرس

3- ذخیره‌سازی (Caching)
توجه کنید که تاکید زیادی به فاصله فیزیکی بین سرور میزبان و مخاطبان شده است، ولی این تنها چیزی نیست که موجب کاهش زمان لود سایت یا افزایش سرعت وردپرس شما می‌شود.
سایت شما فایل‌های زیادی را در طول عمر خود جمع می‌کند؛ فایل‌هایی برای محتوای صفحات، فایل‌هایی برای تصاویر ، فایل‌هایی برای همه کدهای سایت و… هر چه سایت بزرگتر شود، قدرت پردازش بیشتری برای رسیدگی به آن لازم است.
به همین دلیل caching یک فرآیند مهم و اساسی در هر وب‌سایت است
Caching با ذخیره یک صفحه وب HTML استاتیک و تحویل آن به کاربر به جای ارائه ده‌ها یا صدها فایل به صورت جداگانه پردازش را کاهش داده و سرعت بارگذاری در مرورگر کاربر را به شکل محسوس افزایش می‌دهد
علاوه بر این تا زمانی که محتوا تغییر نکند، صفحه کش برای یک بازه زمانی مشخص به مرورگر بازدیدکنندگان ارسال می‌گردد؛ برای سایت‌هایی که به طور روزانه تغییر داده نمی‌شوند، این ذخیره‌سازی برای بالا نگه داشتن سرعت بسیار مفید است.

از نظر نحوه انجام کار به دو ابزار نیاز است:

• سرور میزبان وب شما باید شامل server-side caching باشد.اگر این مورد در لیست قابلیت‌های هاستینگ نیست ، می‌توانید دنبال گزینه دیگری باشید!
• پلاگین‌های Cache وردپرس:
Browser – این مورد مرورگرهای شخصی بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند تا یک نسخه از صفحه وب را در اختیار داشته باشند.
Page – این کش وب‌سایت را به صورت صفحه به صفحه ذخیره می‌کند، وقتی صفحات جداگانه تغییر می‌کند ، کش پاک شده و دوباره شروع می‌شود.
Gravatar – اگر در نظرات سایت گراواتار کاربر نمایش داده شود، بارگیری آواتارها زمان زیادی طول خواهد کشید، این نوع از کش آنها را در تکرار نظرات ذخیره می‌نماید.
Object, Fragment, Database, and Memcache – در پشت صحنه سایت تکه‌هایی از داده وجود دارد که از کش سود می‌برند، برخی از افزونه‌ها کنترل کامل این موارد را در اختیار شما می‌گذارند مانند افزونه W3 Total Cache :

افزونه کش w3 total cache

 

4- کوچک سازی (Minification)
تمام کدهایی که در پشت سایت قرار دارند فضا و پردازش سایت را اشغال می‌نمایند، نوشتن کدهای اندک و تمیز وردپرس را در سبکترین حالت ممکن نگه می‌دارد.

خوشبختانه بسیاری از افزونه‌های کش وردپرس گزینه‌ای هم برای Minify کردن فایل‌های HTML،CSS و JavaScript دارند که فایل‌های سایت را به شکل چشم‌گیر فشرده می‌کنند.

Minification کردن کدهای وردپرس

5- ترکیب کدها (Combine Code)
فشرده کردن فایل‌های CSS و JS تنها کاری نیست که می‌توان انجام داد، همچنین می‌توان تمام فایل‌های JavaScript و CSS را در یک فایل ترکیب کرد. WP Fastest Cache یک افزونه کش در وردپرس است که به سادگی این کار را انجام خواهد داد

ترکیب کدها به وسیله افزونه Wp Fastest Cache

6- فشرده سازی Gzip
نوع دیگری از فشرده‌سازی Gzip نام دارد؛ به جای تمرکز روی کدها، Gzip فایل‌های محتوا را فشرده سازی می‌کند.برای سایت‌هایی که به طور منظم به‌روز می‌شوند این روش در کنار ترکیب فایل‌ها بسیار موثر خواهد بود.

فشرده‌سازی Gzip در وردپرس

7- HTTP/2
بدیهی است که پروتکل اصلی HTTP (HTTP/1) به قدر کافی کارآمد نبود، در سالهای اخیر HTTP/2 منتشر شد
در این پروتکل، به خاطر فشرده کردن فیلد هدر و قابلیت مبادله هم زمان در یک اتصال، تاخیر یا اصطلاحا latency کاهش پیدا می‌کند. یک مورد بسیار مهم دیگر  این است که در این پروتکل ریکوئست‌ها اولویت‌بندی می‌شوند و هرچه درخواست از اولویت بالاتری برخوردار باشد، پاسخ را سریع‌تر دریافت می‌کند و این باعث افزایش بازدهی سیستم خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با HTTP/2 پیشنهاد می‌کنیم مقاله HTTP/2 چیست و چرا برای سایت وردپرس اهمیت دارد را مطالعه نمائید

مقایسه Http/2 و Http/1

8- فناوری سرور(Server Tech)
تعدادی از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای روی سرور نیاز به نگهداری منظم دارد:
PHP زبان برنامه نویسی که امروزه توسط اکثر وب‌سایت‌ها استفاده شده است، طبق آمار W3techs ،در حال حاضر 79% از وب در حال استفاده از PHP هستند.درست مانند سایر فناوری‌های تحت وب، استفاده از نسخه قدیمی PHP توصیه نمی‌شود، وب‌سایت وردپرس باید همیشه از جدیدترین نسخه PHP استفاده نماید.

نمودار استفاده از PHP در سال 2019

Apache یک نرم‌افزار وب سرور است که معمولا توسط میزبانوب استفاده می‌شود که درست مثل PHP برای بهبود عملکرد سرور باید به‌روز باشد
یکی دیگر از مواردی که بایدبه‌روزرسانی شود پایگاه داده است
اگر وب‌سایت شما روی سرور اشتراکی باشد احتمالا شما قادر به آپگرید MySQL یا MariaDB نخواهید بود، ولی باید بدانید که وردپرس شما از مکدام نسخه استفاده می‌کند ، اگر اطلاعاتی در این مورد ندارید از میزبان وب پرس‌و‌جو کنید.

9-آپدیت وردپرس

از موارد مربوط به میزبانی وب که بگذریم، وقت آن رسیده تا بررسی کنیم در وردپرس چه می‌توان انجام داد تا سرعت سایت افزایش یابد، اولین گام برای شروع، به‌روزرسانی به جدیدترین نسخه وردپرس است

به‌روزرسانی وردپرس

همانطور که در تصویر مشخص است، پیشخوان به محض دسترسی به به‌روزرسانی به شما اطلاع خواهد داد

  • به‌روزرسانی هسته وردپرس
  • به‌روزرسانی پوسته وردپرس
  • به‌روزرسانی پلاگین‌های وردپرس

دلایل زیادی برای ارائه به‌روزرسانی توسط توسعه دهنده وجود دارد ، ممکن است رفع مشکل امنیتی،افزودن قابلیت جدید یا بهبود در عملکرد قبلی و مشکلات سبب انتشار آپدیت جدید باشد؛برای این منظور دو گزینه پیش روی شما است :

  1. می‌توانید به صورت دستی فرآیند به‌روزرسانی ها را انجام دهید
  2. می‌توانید از ابزارهایی مانند Easy Updates در وردپرس استفاده نمائید که به طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را انجام دهد

فقط باید مراقب باشید، به‌روزرسانی اتوماتیک موجب صرفه‌جویی در زمان می‌گردد ولی ممکن است ناسازگاری و مشکلاتی را در عملکرد سایت ایجاد کند ، پس بهتر است خودتان ان کار را مدیریت نموده یا از خدمات مدیریت و نگهداری وردپرس در سایت‌افزون استفاده کنید.

10-پوسته وردپرس
کیفیت و اندازه پوسته‌ها می‌تواند برای وردپرس مشکل‌ساز شود، وردپرس کیفیت کدهارا بررسی می‌کند تا آن را در مخازن خود قرار دهد ولی این چیزی از اهمیت نیاز به به‌روزرسانی آنها کم نخواهد کرد.

پوسته‌های وردپرس

می‌توان کیفیت پوسته‌ها را از روش‌هایی بررسی کرد:
با مراجعه به نظرات کاربران در مخازن وردپرس یا فروگاه‌های آنلاین پوسته مانند ThemeForest، با بررسی این موارد می‌توان متوجه شد که آیا کسی نارضایتی از سرعت و… دارد ،در صورت وجود مشکل گزینه‌های دیگررا بررسی می‌کنیم

برخی از پوسته‌های پریمیوم وجود دانرد که همراه با پوسته ، افزونه‌ها و ابزراهای مختلف هم ارائهمی‌کنند که حجم بسیاری از فضا و منابع را اشغال خواهند کرد ، اگر به آنها نیاز ندارید ، گزینه‌های دیگررا بررسی نمائید.

11- طراحی Mobile-friendly

این روزها یافتن پوسته وردپرس که ریسپانسیو (واکنش‌گرا) نباشد، تقریبا غیر ممکن است ولی با این وجود هنوز هم نسبت به کاربران تلفن همراه مسئولیت داریم تا سایت را به روش‌هایی با موبایل سفارشی کرد.

اگر به صفحات تست سرعت سایت بازگردید ، مشاهده می‌شود که صفحات مشابه امتیازات مختلفی برای دسکتاپ و موبایل دریافت می‌کنند، به این دلیل که موبایل نمی‌تواند با صفحات وب به همان شکل که در مانیتورهای بزرگتر (دسکتاپ) عمل می‌شود رفتار کند!

پس اگر می‌خواهید سرعت سایت را در همه دستگاه‌ها بالا ببرید ، باید به طور جدی برای کاربران موبایل طراحی سفارشی انجام دهید.این به معنای حذف بخش‌های زیبا ولی غیرضروری مانند تبلیغات یا پاپ‌آپ ، کاهش تصاویر و کوتاه کردن صفحات است.

استفاده از افزونه المنتور برای حالت موبایل

افزونه‌ها ساخت صفحه مانند Elementor یا Visual Composer به کاربران این امکان را می‌دهد تا بخش‌‌هایی از سایت را برای کاربران تلفن همراه مخفی کرده و به صورت پیش‌نمایش خروجی را به شما نشان دهد.

12- افزونه‌های وردپرس

افزونه‌های وردپرس فوق‌العاده‌اند چرا که حتی به آماتورترین کاربران هم اجازه می‌دهد تا امکانات پیشرفته‌ای را به سایت خود اضافه کنند؛ ولی ممکن است در عملکرد پوسته‌ها اختلال ایجاد کنند که این استفاده از آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

افزونه‌های وردپرس

برای اینکه نصب افزونه‌ها به سرعت سایت آسیب نزند چه کارهایی می‌توان انجام داد:

  • همیشه قبل از استفاده از یک پلاگین Reviewهای آن را بررسی نمائید، اگر مشکلی وجود داشته‌باشد، قبل از شما در این نقد و بررسی ها به آن اشاره شده است
  • بررسی کنید چند نفر این پلاگین را نصب کرده‌اند، اگر کمتر از 5000 نفر اقدام به نصب آن نموده‌اند، می‌توانید دنبال جایگزین بهتری باشید.البته این بدان معنا نیست که افزونه‌های جدید ارزش امتحان کردن ندارند ولی استفاده از افزونه بدون در نظر داشتن اینکه در عملکرد سایت چه تاثیری خواهد داشت، ریسک بزرگی است.
  • فقط از افزونه‌های ضروری استفاده نمائید، اگر دو افزونه با هم همپوشانی دارند ، یکگی از آنها را حذف نمائید؛ هر چقدر پلاگین کمتری نصب نمائید بهتر است.

13-نرم‌افزارهای استفاده نشده
برای بررسی لیست افزونه‌ها و پوسته‌های وردپرس، چندبار در سال برنامه‌ریزی کنید

افزونه‌های بدون استفاده در وردپرس

آیا افزونه‌ای دارید که نصب شده باشد ولی فعال نباشد؟ این موارد را باید حذف کنید تا فضای سایت شما را اشغال نکنند.پلاگین‌ها و پوسته‌های غیر فعال هم مانند موارد فعال نیاز به به‌روزرسانی دارند، در صورت وجود نقص عملکرد یا مشکل امنیتی آنها سایت شما را در معرض خطر قرار می‌دهند،برای جلوگیری از این موارد ، همه پوسته‌ها و افزونه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، حذف نمائید.

14-دیتابیس
حال که در مورد پاکسازی حرف می‌زنیم ، دیتابیس هم می‌تواند تمیز و مرتب شود!

هربار که افزونه یا پوسته جدید نصب می‌کنید،کاربر جدید اضافه می‌شود، دیدگاه تازه‌ای ثبت می‌گرددو… دیتابیس آن را ثبت خواهد کرد و فایل‌ها هم افزوده خواهند شد، برای جلوگیری از پردازش اضافی وب‌سرور، باید فایل‌ها را تمیز نگهداری کرد.

افزونه بهینه‌سازی دیتابیس WP-Optimize

در خلال پاکسازی پوسته‌ها و افزونه‌ها حتما زمانی هم برای پاکسازی دیتابیس اختصاص دهید، می‌توانید از افزونه پاکسازی پایگاه داده WP-Optimize استفاده کنید

اطلاعات بلااستفاده و غیرضروری حذف و دیتابیس برای کسب سرعت بیشتر ، بهینه‌سازی خواهد شد.

15-فایل‌های محتوای استفاده نشده
جای دیگری که نیاز به پاکسازی منظم دارد، محتوای شماست:

  • نوشته‌ها
  • برگه‌ها
  • رسانه
  • دیدگاه‌ها
  • پروژه‌ها
  • دسته‌بندی
  • برچسب‌ها
  • محصولات

فایل‌های محتوای بدون استفاده در وردپرس

آخرین بار چه زمانی محتوا و مطالب سایت خود را بررسی کردید؟
ممکن است پیش‌نویس‌هایی وجود داشته باشد که هرگز منتشر نشده ویا محتوای خیلی قدیمی و منسوخ شده که هیچ هدف و منفعتی ندارد.اگر به این موارد توجه نکنید دیدگاه‌ها، دسته‌بندی‌ها وبرچسب‌های سایت شلخته و نامرتب خواهند شد.بخش کاربران را هم بررسی کنید ، اطمینان حاصل نمائید فقط کاربرانی که باید دسترسی به سایت دارند، کاربران مشکوک و غیرضروری را حذف نمائید.

16- وبلاگ وردپرس
در نسخه‌های جدید وردپرس پس از نصب تنظیماتی وجود دارد تا تعداد مطالب در صفحه اصلی و وبلاگ را مشخص کنید:

تنظیمات پیشفرض خواندن در وردپرس

اگراین تنظیمات به این شکل رها شود، برای لود شدن صفحه وبلاگ باید 10 مطلب به طور کامل لود شود؛ در حالی که با تغییر این مقادیر به 5 یا 8 می‌توان سرعت صفحات را افزایش داد.

17-بازنگری نوشته‌ها و برگه‌ها در وردپرس
هر بار که روی دکمه دخیره کلیک می‌کنید یک نسخه قدیمی از مطالب را در سررو ذخیره می‌نمائید.می‌توان این تنظیمات را ویرایش کرد و محدودیت جدیدی برای تعداد نسخه‌های ذخیره شده قرار داد، برای این کار نیاز به تغییراتی در فایل wp-config.php است.

اگر انجام این کار آسان نیست می‌توانید مثلا هر دو ماه یک بار از افزونه‌های بهینه‌سازی دیتابیس مانند WP-Optimize یا WP-Sweep استفاده کنید.

18- دیدگاه‌ها
به طور کلی ، دیدگاه‌ها در وردپرس ، گفتمان طولانی نیستند، اگر چه مقدار دیدگاه تاثیر چندانی در عملکرد سایت ندارد و فقط تعداد نظراتی هستند که هر مطلب در وردپرس دریافت می‌نماید

دیدگاه‌ها در وردپرس

ولی در تنظیمات خواندن وردپرس ، بخشی برای دیدگاه‌های طولانی وجود دارد که می‌توان دیدگاه‌های طولانی را تفکیک کرد:
به طور پیشفرض وردپرس دیدگاه‌ها در نوشته‌های قدیمی‌تر از 14 روز را نمی‌پذیرد و هر 50 دیدگاه را صفحه‌بندی می‌کند که خیلی زیاد است!
بازه زمانی را به روز نگه دارید تا دیدگاه‌های ارسالی تحت کنترل باشد، این کار خوانندگان را تشویق می‌کند تا به جای موضعات قدیمی و خارج از سیستم روی موضوعات جدید حرف بزنند.تعدادکل نظرات مجاز در هر صفحه را هم به 10 کاهش دهید.
آخرین کاری که باید انجام شود غیرفعال کردن Pingback و Trackback است،این اعلانی است که وقتی شخصی به سایت شما رد وبلاگ خود اشاره می‌کند، دریافت خواهید کرد.ممکن است این کار ضروری به نظر برسد ولی عملا داده‌های بیشتری را به سرور شما اضافه می‌کنند.اگر تمایل دارید بدانید چه کسی نام سایت شمارا ذکر می‌کند تنظیمات Google Alert را انجام دهید.
19-تغییر اندازه تصاویر
تصاویر بدترین بخش در به خطر انداختن کارایی سایت است؛ اولین گام این است که تصاویر را قبل از آپلود در وردپرس،به اندازه لازم تغییر دهید.Image resizing ابعاد تصاویر را به اندازه‌ای متناسب با سایت شما کاهش می‌دهد تا به کم شدن زمان لود سایت و افزایش سرعت وردپرس کمک کند.
تنظیمات رسانه در وردپرس

برای این منظور می‌توانید از نرم‌افزار طراحی تصویر مانند فتوشاپ قبلاز آپلود عکس استفاده نمائید، همچنین ابزارهای بیشماری هم وجود دارد تا در این خصوص کمکتان نماید از جمله ResizeImage که هم تصاویر را فشرده کرده و هم امکان تبدیل فرمت‌های مختلف را می‌دهد.

20-فشرده‌سازی تصویر
از طرف دیگر فشرده سازی تصویر، حجم فایل را کاهش داده و سرور می‌تواند با کارآیی بیشتری تصویر را به مرورگر تحویل داده و به افزایش سرعت وردپرس کمک نماید.

افزونه Smush وردپرس

می‌توان تصاویر را از طریق یک فشرده‌سازی آنلاین اصلاح کرد یااینکه از پلاگین‌های وردپرس استفاده کرد که به طور اتوماتیک این کار را انجام دهند به عنوان مثال افزونه free Smush plugin

21-بارگیری تنبل (Lazy Loading)
یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل در رتبه‌بندی صفحات پایین بودن حجم صفحات و پایین بودن تعداد درخواست‌ها است.حال در نظر بگیرید یک بازدیدکننده وارد صفحه‌ای از سایت شود، کل محتویات صفحه لود خواهد شد که موجب کند شدن بارگذاری صفحه می‌گردد.
با فعال کردن بارگیری تنبل ، تصاویر به شکل آهسته و به صورت تنبل لود می‌شوند به این معنا که فقط تصاویری که کاربر در حال مشاهده آن است لود خواهد شد ، این کار علاوه بر اینکه حجم صفحات را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد موجب صرفه جویی در مصرف منابع سرور هم خواهد شد و سرعت وردپرس را افزایش می‌‎دهد.

22- Hotlinks
خیلی خوب است که کسانی سایت شما را دوست داشته باشند و به آن لینک بدهند ولی اصلا جالب نیست که تصاویر سایت‌تان را بپسندند و بخواهند مستقیما از آن‌ها در سایت خود استفاده نمایند!برای روشن شدن موضوع باید عرض کنم که منظور این نیست که تصویر سایت شما را ذخیره کرده و در سایت خود آپلود کنند ، منظور این است که کسی بخواهد لینک مستقیم فایل تصویر در سایت شما رادر سایت یا وبلاگ خودش قرار دهد.
یعنی هر زمان که تصویر در سایت او نمایش داده می‌شود در حقیقت منابع سرور شما اشغال خواهد شد؛برای جلوگیری از این کار می‌توان از تنظیمات Hotlink Protection در فایل htaccess. استفاده کرده و یا از تنظیمات پلاگین‌های امنیت وردپرس بهره برد.

23- فایل‌های صوتی و ویدئو
ویدئو و فایل صوتی خیلی سنگین‌تر از تصاویر هستند، اگر چه همه سایت‌ها ممکن است از آنها استفاده نکنند ولی اگر از این فایل‌ها درست و عاقلانه استفاده نشود، می‌توانند مشکلات جدی برای سایت ایجاد کنند.

فایل‌های ویدئویی به صورتdrag and drop

بر خلاف تصاویر که در بخش رسانه بارگذاری می‌شوند، فالی‌های صوتی و ویدئویی باید در درایو خارجی ذخیره شوند.
یکی از متداول‌ترین روش‌های انجام این کار، آپلود فیلم در Vimeo، Youtube،آپارات و… و قرار دادن کد مربوط به نمایش آنها در سایت است.به این ترتیب ،وقتی صفحه لود می‌شود، سرور شما نیاز به نگرانی برای بارگذاری ویدئو ندارد و همه کارها بر عده سرویس ذخیره‌سازی ویدئو است.
در ویرایشگر جدید وردپرس که گوتنبرگ نام دارد کافیست یک بلوک Videoیا Audio اضافه کرده و لینک مورد نظر رادر آن قرار دهید

24- سبدخرید آژاکس (AJAX Cart Fragments)
چندین حالت وجود دارد که افزونه‌ها موجب ایجاد کار اضافی روی سرور می‌شوند؛ همانطور که قبلا گفته شد افزونه‌هایی مانند آنالیتیک و رسانه‌های اجتماعی با درخواست‌های منظم که از سرویس‌های خارجی انجاممی‌دهند پردازش سرور را افزایش خواهند داد.

قابلیت آژاکس در سبدخرید ووکامرس

این حالت دقیقا وقتی از سبدخرید آژاکس در ووکامرس استفاده می‌کنیم هم رخ می‌دهد

حتما بارها مشاهده کرده‌اید که وقتی در سایت خرید انجام می‌دهید در گوشه بالای سایت سبد خرید شما تغییر کرده و به کاربر اطلاع می‌دهد،این کار خیلی عالی است ولی می‌تواند پردازش سرور را افزایش دهد،برای همین می‌توان به جای استفاده از AJAX Cart Fragments از تنظیمات ریدایرکت استفاده کرد، یعنی کاربر پس از خرید محصولات به جای نمایش آژاکس در بالای صفحه به صفحه سبد خرید هدایت شود تا پردازش کمتر و سرعت وردپرس افزایش یابد.

25- داده‌های کاربر

سایت شما ممکن است داده‌های کاربر را از طریق درگاه‌های پرداخت، فرم تماس، ابزارهای رزرواسیون و… جمع ‌اوری نماید ولی این ایده خوبی نیست که این داده‌ها در وردپرس شما یا سرور ذخیره شود
این مورد هم برای عملکرد و سرعت سایت بهتر است و هم از نظر امنیتی؛ با نگهداری این اطلاعات در مکان امن دیگری، از فضای سرور و اطلاعات در برابر حضور احتمالی هکر جلوگیری خواهید کرد.

26-امنیت
وقتی در مورد ذخیره‌سازی وارنیش صحبت می‌کنیم باید متذکر شویم که مانند یک پروکسی معکوس عمل می‌کند؛ فایروال‌های امنیتی هم به همین روش کار می‌کنند.آنها بالای سرور و سایت قرار گرفته و درخواست بازدیدکنندگان را هنگام ورود بررسی می‌کنند.اگر کاربری مشکوک تشخیص داده شود، دسترسی به سایت و سرور برای اون مسدود خواهد شد.محافظت از Brute Force هم کاربران بد را از ورود به صفحات ورود به سایت باز می‌دارد.

همین محافظت‌های امنیتی است که میزان حضور بازدیدکنندگان بد را در سایت شما کاهش می‌دهد و چون ترافیک بد کاهش پیدا می‌کند،سرور قدرت بیشتری برای رسیدگی به بازدیدکنندگان خوب دارد و این به نوبه خود موجب افزایش سرعت سایت خواهد شد.

شاید برای بهینه‌سازی سرعت یک سایت وردپرس اینکارها خیلی زیاد و اضافی به نظر برسد(به خصوص پس از زمانی که برای طراحی و راه‌اندازی سایت گذرانده‌اید)،ولی اطمینان می‌دهم که اینکارها به سود سایت و کسب و کار شما خواهد بود.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *