daسخنان جان مولر گوگل در مورد ایندکس شدن در گوگل

دو نکته از گوگل برای بهبود محتوای وب

از جان مولر يكي از كاركنان گوگل در یک گردهمایی وبمستر در مورد تمرکز روی بهبود محتوای وب پرسیده شد؛ مولر دو نکته را در مورد نحوه انجام این کار، به اشتراک گذاشته که در این مقاله از سایت افزون به آن خواهیم پرداخت

چگونه تمرکز محتوا را بهبود بخشیم؟

سوال در مورد ایندکس ضغیف صفحات توضيحات محصول ( PDP ) پرسیده شد.ناشر پرسید اگر مطلب را برجسته‌تر کنیم، کمک خواهد کرد؟

«آیا فکر می‌کنید جابه‌جا کردن عکس‌ به پایین صفحه و متن مربوطه به بالای آن  به گوگل کمک می‌کند تا بهتر موضوع و تمرکز هر کدام از این صفحات را تفسیر کند؟»

به طرز تعجب آوری جان مولر پاسخ داد : نه این کار روش بهبود تمرکز محتوا نیست.

سپس دلیل خود را توضیح داد:

« فکر نمیکنم تنها تغییر مکان محتوا در یک صفحه HTML هیچ نقش مهمی داشته باشد.»

نکته شماره ۱، استفاده صحیح از عنوان

عناوین، لیست آرزوهای عبارات کلیدی نیستند!

نقش تگ عنوان در بهبود محتوای وب

یک تصور غلط رایج در مورد عنوان‌ها ( H1 ، H2 ، و غیره ) این است که آن‌ها به عنوان عوامل رتبه‌بندی مهم هستند. به همین دلیل، یک خطای متداول که توسط وبمسترها و برای بهبود محتوای وب رخ میدهد این است که از عناوین به منظور مکانی برای افزودن کلمات کلیدی مهمی که میخواهند صفحه مورد نظرشان بر اساس آن رتبه بندی شود استفاده می‌کنند.

اساسا، SEO ها از سال ۲۰۰۱ و حتی امروزه از عنصر عنوان برای ذکر تمامی کلیدواژه هایی که می‌خواهند رتبه‌بندی شود استفاده می‌کنند .قبلا  حدود سال 2001 این عمل یکی از روش های رتبه بندی صفحات بود.

موتورهای جستجوی از عناوین به صورت تکامل یافته استفاده میکنند

نحوه استفاده گوگل از تگ‌های عنوان در طول سالها چندین بار تکامل یافته، امروزه تگ‌ها مهم هستند اما نه به عنوان راهی برای اینکه به گوگل نشان دهید میخواهید برای کدام کلیدواژه  رتبه بندی شوید.

تگ ها برای چه چیزی مفید هستند ؟

تگ های عناوین برای نشان دادن موضوع بخشی از محتوا مفید هستند.هر صفحه وب در مورد یک موضوع است.در یک صفحه وب خوب، هر بخش از آن در مورد یک موضوع زیر مجموعه همان صفحه وب است.
بنابراین زمانی که کاربر درمورد یک محصول در گوگل جستجو میکند، ممکن است نیاز به اطلاعاتی شامل تصاویری از محصول، قیمت‌گذاری، اندازه، رنگ، نقد و بررسی و یا  مقایسه داشته باشد.
اگر صفحه شما شامل این اطلاعات باشد، پس نیاز اطلاعاتی برای یک صفحه از محتوا می‌تواند مفید بودن ابزارها برای دستیابی به هدف یا دیگر اطلاعات تکمیلی که با هم نیازهای کاربران را برآورده می‌سازد، باشد.
تگ‌های عناوین همان چیزی هستند که موضوع بخشی از یک صفحه وب را تعریف و توصیف می‌کنند. همیشه کاربرد عناوین این بوده است،جامعه SEO از آنها بسیار ضعیف استفاده کرده است.

نظر جان مولر درمورد استفاده مناسب از عناوین :

«عنوان‌ها برای این مفید هستند که ما میتوانیم از یک عنوان استفاده کرده و ببینیم چه متن و تصاویری با آن عنوان مرتبط است.»

از پاسخ مولر آشکار است که در یک صفحه محتوا که به خوبی مدیریت شده باشد، عنوان، تصاویر نوشته‌ها و فرم‌ها، واحدی را تشکیل میدهد که هرکدام به یکدیگر مرتبط هستند.
عناوینی که مستقیما با محتوا ارتباط ندارند یک اشتباه رایج هستند. این چیزی است که گاهی منجر به رتبه‌بندی پایین در صفحات وب می‌شود.
جان مولر در ادامه این مطلب را که چگونه جابه‌جا کردن متن به برجسته‌‎تر کردن آن نسبت به تصاویر در ایندکس شدن محتوا کمکی نخواهد کرد تکرار کرد:

«فقط با تغییر مکان مطالب با html یا با CSS من تاثیر چندانی را نمیبینم.بنابراین در این رابطه، من واقعا خودم را درگیر این مساله نمیکنم.»

نکته شماره 2، بینابینی(Interstitial)باعث  بلاک شدن فهرست بندی(ایندکس)میشود

تاثیر منفی Interstitial بر بهبود محتوای وب

به گفته مولر , یک بینابینی نامناسب ممکن است موجب تداخل در  فهرست بندی محتوا شده و به بهبود محتوای وب آسیب بزند.
مولر از سایت بازدید کرده و متوجه یک حد واسط برای انتخاب یک کشور که شد که ممکن بود گوگل را از فهرست بندی مناسب محتوا بازدارد.

«هنگام نگاه کردن به آن صفحه که شما به آن لینک میدهید متوجه شدم آن است که وقتی بعد از مدت زمان خاص،  آن سایت لود شد … یک حد واسط (Interstitial ) برای انتخاب زبان بازشد.
من نمی‌دانم شما چطور این عمل را فعال میکنید و اگر شما آن را برای تمامی مکانها فعال میکنید، برای مثال اگر شما آن را برای Googlebot که صفحات شما را کاوش میکند فعال کنید ممکن است باعث شود نتواند صفحات را به خوبی ایندکس کند. بنابراین این نکته چیزی است که برای بهبود محتوای وب، ممکن است بخواهید آن را مجددا بررسی کنید.»

جان مولر سخنان خود را درمورد توصیه استفاده از یک بنر یا دیگر موارد رابط برای تشویق بازدیدکنندگان سایت به انتخاب کشور خود ادامه داد.
طبق گفته مولر:

«اگر شما از یک بنر استفاده می‌کنید، حتی اگر درنهایت در سیستم‌های گوگل رندر شود آنگاه فهرست بندی بقیه مطالب شما را مسدود نخواهد کرد.
در حالی که اگر یک حالت Interstitial داشته باشید که در بدترین حالت ممکن… همه محتوای قدیمی را خارج کرده و آن را جایگزین این… انتخاب کننده کشور یا زبان میکند و ممکن است محتوای زیادی برای ایندکس در آن صفحه باقی نماند.»

بسیاری از سایت‌ها از یک آیکون ساده در گوشه سمت راست بالا یا یابنده IPبرای هدایت مجدد و ریدایکت کردن کاربران به نسخه صحیح یک صفحه وب استفاده می‌کنند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *