آموزش جستجوی کلمات کلیدی

راهنمای جستجوی عبارت کلیدی

جستجوی عبارت کلیدی به طرز بحث برانگیزی یکی از مهمترین عوامل سئو است و بدون آن، تمام تلاش‌های سئو بی نتیجه خواهد بود.
جستجوی عبارت کلیدی فرآیند کشف اصطلاحات و عبارات مرتبط با کسب و کار که کاربران در موتورهای جستجو تایپ میکنند است.
به عبارتی دیگر، یافتن شیوه ای است که مردم شما را آنلاین پیدا کنند.

شروع جستجوی عبارت کلیدی

جستجوی کلیدواژه فرآیندی است که با شناختن مشتریان یا کسب و کار شروع میشود.
شما باید درک کنید که:

  • چه چیزی کسب و کار شما را برجسته میکند.
  • مشتریان شما چه کسانی هستند.
  • این مشتریان به چه چیزی اهمیت میدهند.
  • چگونه همه چیز را با اهداف تجارت هم راستا کنید.

اینجا است که بیشتر کسب و کارهای خانگی و صادقانه بگویم تعداد نسبتا زیادی از آژانس ها نیز در آن با شکست مواجه میشوند.
بله ما میدانیم، جستجوی کلیدواژه کسل کننده است.
احتمالا تمایلی به انجام آن ندارید. شما از قبل با کسب و کار خود آشنایی دارید، چرا با کارهای کسل کننده وقت خود را تلف کنیم؟!
چرا مستقیما به سراغ ساخت محتوا و ساخت لینک نرویم که جذاب تر است و ارتباط بیشتری به ROI دارد؟
اما این میانبر میتواند کل استراتژی سئوی شما را از بین ببرید.

 

بسیار معمول است که صاحبان کسب و کار فکر کنند که نیاز دارند برای مفهوم خاصی رتبه بندی شوند، درحالی که مخاطبین آنها کوچکترین اهمیتی به این مفهوم  نمیدهند و در حقیقت تنها جستجو برای چیزی کاملا متفاوت برای آنها حائز اهمیت است. برای همین است که جستجوی عبارت کلیدی تا این اندازه اهمیت دارد.

 

اکنون زمان این است که شروع به کنکاش و کشف کنیم:

  • درمورد کسب و کار سوال کنید. چه چیزی می‌فروشد، چگونه عمل میکند، چه چیزی آن را برجسته میکند؟
  • درمورد اهداف کسب و کار سوال کنید. اهداف آنها برای نتیجه گرفتن از سئو منظور ما نیست، بلکه هدف اصلی آنها که انگیزه روزانه آنها برای فعالیت است.
  • درمورد مشتریان و یا مخاطبین سئوال کنید. چگونه مردم برای آنها جستجو میکنند؟ آیا پرسونای مخاطبین را از قبل که به شما در شکل گیری استراتژی هایتان کمک میکند، ساخته اید؟ آیا ترندهای فصلی در رفتار مخاطبین مشاهده میشود یا خیر؟
  • سعی کنید دلیل چرا را بیابید. البته، ممکن است ابزارهای رنگارنگ بفروشند و مشتریان آنها ابزار های رنگارنگ خریداری کنند. اما چرا مشتریان ابزارهای رنگارنگ میخرند؟
    درکنار هم قرار دادن یک پرسشنامه میتواند به شما و مشتریان شما در راهبری موفق فرآیند کشف کمک کند.

درک مقاصد جستار (Query Intent)

اکنون که شما سوالات خود را پرسیده اید، احتمالا برای ساخت اولین لیست کلیدواژه خود هیجان زده اید. اما قبل از شروع، باید درک کنید که چرا مقاصد جستجو این اندازه حائز اهمیت است.
نتایج جستجو بر اساس تفسیرهای گوگل که بر پایه مقاصد کاربر صورت میگیرد، می‌باشد. این مساله زیاد درمورد جستجوی خود کلیدواژه ها نیست، بلکه درمورد معنی پشت این جستجو میباشد.

دستور العمل های رتبه بندی کیفیت گوگل (Google’s Quality Rating) چهار هدف اصلی جستجوگرها را به صورت زیر تعریف می کند:

  • برای دانستن
  • برای انجام دادن
  • یافتن وبسایت
  • بازدید شخصی

این موارد به سختی به جستارهای جستجوی زیر برگردانده میشوند:

  • یک جستار اطلاعاتی زمانی که کاربر به دنبال بخش خاصی از اطلاعات میگردد.
  • یک جستار راهبری برای زمانی که کاربر به دنبال مقصد خاصی در وب میگردد.
  • یک جستار انتقالی برای زمانی که کاربر به دنبال چیزی برای خرید یا ثبت نام برای چیزی است.
  • یک جستار محلی برای زمانی که کاربر به دنبال چیزی در محدوده محلی خود میگردد.

با آزمایش کردن کلیدواژه ها و عبارت های احتمالی از طریق نگاه کردن به صفحه نتایج جستجو، می‌توان تصمیم گوگل درمورد مقصود عبارت را فهمید.
به عنوان مثال، اگرشما برای کلمه ی «کفش کتانی» سرچ کنید، مقصودهای مختلفی را دریافت خواهید کرد.
گوگل یک اسلایدر فروشگاهی پر از تبلیغات در بالای صفحه و سپس یک تبلیغ محلی برای زمانی که کاربر قصد خرید کفش از یک لوکیشن نزدیک دارد، نمایش میدهد.
این قطعا یک قصد انتقالی است، اما گوگل مطمئن نیست که کاربر میخواهد آن را به صورت آنلاین خریداری کند و یا در یک مغازه محلی.
با درک اینکه کاربران چگونه ممکن است برای یک کسب و کار جستجو کنند، میتوان مقاصد جستجوی آنها را تخمین زد.
شما میتوانید این جستارها را جهت درک اینکه آیا گوگل همان مقاصد را تشخیص می‌دهد یا خیر ارزیابی کنید، و با استفاده از این دانش، محتوای بهتری بسازید که دقیق تر چیزی را که جستجوگر به دنبال آن است، مورد خطاب قرار دهید.

تهیه لیست عبارت کلیدی شما

اکنون شما آماده هستید تا لیست کلیدواژه های خودتان را تهیه کنید.
با استفاده از دانشی که از سوال های اکتشافی خود کسب کرده اید، لیستی از موضوعات مهم و مرتبط با کسب و کار و مواردی که برای مشتریان حائز اهمیت است تهیه کنید.
این لیست باید شامل هر دوی مسائلی که هم برای تجارت حائز اهمیت باشد و هم برای مشتریان مهم است باشد.
سپس، موضوعات را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و مفهوم ها و ایده های مشابه را درکنار هم قرار دهید. از دانش خود درمورد کسب و کار برای اولویت بندی بخش ها استفاده کنید.

زمانی که شما قسمت های مفهومی را درک کردید، میتوانید آنها را با کلیدواژه ها به وسیله دانشی که درمورد خواسته ها و نیازهای مشترین دارید، تکمیل کنید.
در این عمل به نوعی به قلم آوردن ایده ها فکر کنید. از همه چیز و هرچیزی که به ذهنتان میرسد یادداشت بردارید، چرا که بعدا میتوانید این لیست را بهبود ببخشید.
فراموش نکنید عباراتی که کسب و کار از قبل برای آن ها رتبه بندی میشود را بررسی کنید.
آنالیزهای گوگل، کنسول گوگل و هر ردیاب رتبه ای که ممکن است برای کسب و کار مناسب باشد، یا ابزارهای رتبه بندی خود را اگر از آن ها بهره میبرید، را بررسی کنید.
شما باید خلاق شوید و به موارد مختلف زیادی دست بیابید.
ابزار People Also Ask گوگل را نیز بررسی کنید. شرایط جستجوهای مرتبط که در انتهای SERP می آید را ببینید.
از ابزارهای جستجوی عبارت کلیدی برای یافتن اصطلاحات و عبارات مختلف خود استفاده کنید. در این مورد SEMush گزینه های خارق العاده ای دارد، که بعدا به آنها نگاه خواهیم انداخت.

بهبود لیست کلیدواژه هایتان

زمانی که شما لیست کلیدواژه های خود را تهیه کردید، زمان بهبود و اولیت بندی است.
برای آن دسته از شما که در عرصه سئو تازه وارد هستید، درک تفاوت بین اصطلاحات “اصلی یا Head” و “طولانی یا Long-tail” مهم است.

  •  اصطلاحات اصلی حجم جستجوی بالاتری دارند، اما بسیار رقابتی بوده و هزینه هدف قرار دادن آنها بالا است.
  • اصطلاحات طولانی و چند بخشی حجم جستجوی کمتری دارند، که آنها را کمتر رقابت پذیر کرده و گزینه کم هزینه تری است.

داشتن استراتژی در زمینه انتخاب کلیدواژه ها حائز اهمیت است.
باوجود این مساله که بیشتر کسب و کارها از اصطلاحات اصلی استفاده میکنند که ترافیک بیشتری دارند، شما ممکن است بردهای کوچکتری با استفاده از هدف قرار دادن عبارات طولانی به دست بیاورید، و این ممکن است به صورت کلی منجر به حجم جستجوی بیشتری شود.
قبل از نهایی کردن لیست کلیدواژه هایتان، شما باید امتیاز سختی کلیدواژه ها برای هر کدام از اصطلاحاتی که انتخاب کرده اید را در نظر بگیرید.
امتیاز سختی کلیدواژه ها اصولا به شما اطلاع میدهد که رتبه بندی برای این اصطلاح چقدر سخت خواهد بود. ما به این مورد در بخش بعد نگاه خواهیم کرد.
اکنون، شما باید مطمئن شوید که اهداف کسب و کار را در نظر گرفته اید و تصمیم بگیرید که آیا مورد هدف قرار دادن اصطلاحات دشوارتر ارزش دارد یا خیر.
پس، مطمئن شوید که لیست نهایی کلیدواژه های شما شامل ترکیبی از هر دو نوع اصطلاح طولانی و اصلی است.

استفاده از ابزارهای جستجوی عبارت کلیدی

اینکه خودتان بدانید چه کار کنید، حتی اگر ابزارها بار سنگینی را از روی دوش شما بردارند، در درک بهتر روند پردازش کمک میکند.
با گفتن این مساله، چند روش بسیار معرکه برای استفاده از ابزاری مانند SEMrush وجود دارد تا فرآیند جستجو را به طرز قابل توجهی ساده تر و سریع تر کند.

دو ابزار اصلی SEMrush که شما میخواهید با آنها آشنا شوید گزارش بازنگری کلیدواژه یا The Keyword Overview و ابزار Keyword Magic است.
ابزار The Keyword Overview Report هزاران ویژگی دارد. شما میتوانید از فیلترهای کشور، دسکتاپ یا موبایل، یا حتی تاریخی که داده ذخیره شده است، استفاده کنید.
شما میتوانید از ابزار برای دیدن ترافیک جستجوی محلی، هزینه تخمین زده شده به ازای هر کلیک و حتی اینکه چگونه حجم جستجو ممکن است در گذر سال تغییر کند، استفاده کنید.
ابزار The Keyword Magic Tool تقریبا 8 میلیارد کلیدواژه در دیتابیس خود دارد و چندین ایده فوق العاده برای کمک به جستجوی عبارت کلیدی شما دارد.
همچنین به شما کمک میکند داده های جهان واقعی درمورد کلیدواژه هایی که به یکدیگر مربوط هستند و حتی شیوه های معمولی که مردم ممکن است کلیدواژه ها را به نادرستی بنویسند را ببینید.
از همه مهم تر این ابزار به شما یک امتیاز دشواری کلیدواژه میدهد.
امتیاز دشواری کلیدواژه از نظر مشخص کردن اینکه شما کدام عبارات را میخواهید هدف بگیرید، مهم هستند. کلیدواژه های واقع گرایانه در دامنه 60 تا 80 قرار میگیرید. هرچیزی که بیش از این امتیاز داشته باشد، به سختی رتبه بندی میشود.
شما به دنبال یافتن بهترین موقعیت هستید: کلیدواژه های مرتبط که حجم جستجوی بالاتری دارند و امتیاز سختی کلیدواژه آنها زیر 60% باشد.
شما همچنین میتوانید از فیلتر “سوال ها” استفاده کنید چرا که این فیلتر به تنهایی عبارات جستجویی را نشان میدهد که به صوت سوال جستجو میشوند و با استفاده از ابزارهای جستجوی کلیدواژه تلاش های سئوی شما را نسبت به تغییرات آینده حفاظت میکند.
چرا؟
زیرا همانطور که جست و جوی صوتی درحال رشد از نظر محبوبیت است، جستجوهای بیشتری به صورت سوال پرسیده میشوند و اگر شما محتوای خود را بر این اساس بسازید، برای انفجار جستجوی صوتی آماده خواهید بود.

زمانی که کلیدواژه ها ارائه نشده اند

اگر شما بر گوگا آنالیتیکس متکی هستید، دیدن عبارت ارائه نشده (not provided) زمانی که بر روی کلیدواژه ها جستجو میکنید، بسیار کلافه کننده است. خوشبختانه، روش های زیادی برای دور زدن این مساله وجود دارد.
شما میتوانید آن را به صورت دستی با نگاه به ترافیک جستجو در یک صفحه سطح حل کنید.
بر روی ترافیک جستجوی خود کلیک کنید و سپس صفحاتی را که بیشترین ترافیک را دارند ببینید، اگر شما بدانید کدام صفحات بیشترین بازدیدها را دارند، میدانید کدام مفهوم ها معمول تر مشاهده میشوند.
از طرف دیگر، SEMrush یک ابزار بسیار عالی برای کمک به شما در درک اینکه کدام اصطلاح ها بیشترین ترافیک را برای شما به ارمغان می آورد دارد: ابزار The Organic Traffic Insights
شما باید به حساب کاربری گوگل آنالیتیکس برای سایتی که آن را آنالیز میکنید دسترسی داشته باشید، پس اطمینان حاصل کنید که پیش از استفاده از ابزار به آن دسترسی دارید.
اصولا، SEMrush همان شیوه دستی که در بالاتر ذکر شد را پیاده میکند، اما با امتحان فیلتر های مختلف، شما میتوانید این سایت های مفید بسیاری به دست بیاورید.

آنالیز عبارن کلیدی رقیبان

جستجوی رقیبان زمانی که با یک مشتری جدید کار میکنید بسیار یاری رسان و مفید است، مخصوصا در حوزه ای که با آن آشنا نیستید.
همچنین یک تاکتیک کلیدی برای زمانی است که در یک منطقه جدید با یک کسب و کار محلی کار میکنید.
شما ممکن است با حوزه فعالیت آشنا باشید، اما اگر منطقه محلی را نشناسید، کمک جستجوی رقیب به شما کمک میکنید به سرعت به مساله ای که در این محله موثر است برسید.

بعضی از فعالیت هایی که میتواند بخشی از جستجوی کلیدواژه شما باشد شامل موارد زیر است:

بررسی URL آن ها

از SEMrush استفاده کنید تا کلیدواژه هایی که آنها استفاده میکنند را ببینید.
به لیست به دقت توجه کنید؛ به امتیازهای دشواری، ترافیک احتمالی هرچیزی که شما میتوانید برای ارزیابی کلیدواژه هایی که بخاطر آن از این سایت ها بازدید میشود، استفاده کنید، نگاه کنید.
حتی اگر شما از Google Ads، استفاده نمیکنید، بررسی کلیدواژه هایی که رقبای شما برای کمپین خود از آن استفاده میکنند مفید است.
به هر دو اصطلاحات پر هزینه و کم هزینه توجه کنید. اگر رقیب شما هزینه آنها را میپردازد، ممکن است ارزش هدف گذاری را داشته باشند.

کپی تبلیغات آن ها را بررسی کنید

از آنجایی که آنها باید یک پیغام ترغیب کننده را تنها در چند خط فشرده سازی کنند، شما میتوانید ببینید تصمیم گرفته اند که مهمترین چیز برای مفهوم آنها چه باشد  و آن ها چگونه فکر میکنند مشتریان به کلیک کردن ترغیب میشوند.
بک لینک های آن ها به شما میگوید، چه محتواهایی برای مخاطبین و مشتریان آنها حائز اهمیت است.

توجه به همپوشانی لینک ها

اگر چندین رقیب لینک هایی به صفحه هایی با مفهوم مشترک دارند، بسیار واضح است که این مفهوم مهمی است که شما نیز باید در سایت خود آن را هدف قرار دهید.

نوشتن یک نقد دستی برای سایت هر کدام از رقبا

نگاهی به تمام صفحات سطح بالای آنها بیاندازید و محتوای آنها را بررسی کنید، کد خام صفحه را بررسی کنید (به دنبال نشانه گذاری هایschema ، عناوین و ساختار ها بگردید) و به بهینه سازی عوامل (تگ های عنوان، عنوان های H1 و توضیحات متای آن ها) توجه کنید.

استفاده از جستجوی کلیدواژه ها برای تهیه محتوا

بخش بندی کردن مفهوم هایی که پیش تر هنگامی که لیست کلیدواژه های خود را می ساختید به یاد دارید؟
اکنون که زمان نوشتن محتوا است، شما از این بخش ها استفاده خواهید کرد.
در بالاترین سطح، شما برای هر مفهومی که میخواهید برای آن رتبه بندی شوید به صفحه ای مجزا نیاز دارید.
صفحه نخست شما در بالای تمام آنها قرار دارد و به عنوان یک مجرا به طرف صفحات دسته بندی شده نخستین شما عمل میکند که بعدتر به صفحاتی که اندکی جزئیات بیشتر دارند که آنها نیز سپس به صفحات کاملا مشخص با محتوای بسیار دقیق و مشخصی میرسند.
ترکیب کلیدواژه ها در صفحه اشکالی ندارد. شما نیاز ندارید از همان عبارت یکسان بارها و بارها استفاده کنید.
در حقیقت، از زمانی که الگوریتم گوگل میخواهد محتواهایی که بیشتر منجر به شروع مکالمه شود ببیند، استفاده از مترادف ها و اصطلاحات مرتبط معمول تر به نظر میرسد.
نیازی نیست که حتما محتوا به صورت متنی نوشتاری باشد. شما میتوانید گرافیک بسازید، عکس بگیرید، یک ویدیو را فیلم برداری کنید یا یک پادکست را ضبط کنید.
جستجوی کلیدواژه های شما همچنین به شما  در ساختن لینک کمک میکند، چرا که معمولا درحال ساخت محتوا برای جلب لینک ها هستید.
اگر میدانید که، قطعه خاصی از محتوا در جذب لینک کمک میکند، حتما نیاز خواهد داشت که حول یک مفهوم هدف نیز بهینه سازی شود.

نظارت بر روی عملکرد کلیدواژه

زمانی که شما تلاش اولیه خود از جهت محتوا را به عمل آورده اید، باید سایت خود را نظارت کرده و ببینید چه چیزی موثر نیست.
مطمئن شوید که فعالیت های زیر را دائما انجام میدهید تا بر روی عملکرد کلیدواژه خود مسلط باشید:

آنالیزهای خودتان را بررسی کنید

ببینید که چه چیزی توجه کاربران بیشتری را جلب میکند و یا چه چیزی نرخ جهش بیشتری نسبت به حالت معمول دارد.

بهینه سازی سئوی داخلی یا On-Site خود را در دست بگیرید

شما تگ های عنوان، عنوان‌های H1، alt text های تصاویر خود، URL ها و توضیحات متای خود را  همگی بر اساس ایده خود و کاری که با جست و جوی کلیدواژه های خود انجام داده اید بهینه سازی خواهید کرد.

تشخیص مشکلات موجود در صفحاتی که رتبه آن ها پایین است

آیا محتوا فاقد کیفیت است؟ آیا شما به عناوین یا H1 بهتری نیاز دارید؟ آیا شما نیاز دارید چندین لینک به سایت بسازید؟

محتواهای قدیمی تر خود را فراموش نکنید

آنالیزها و ابزارهای ردیابی رتبه بندی را بررسی کنید و محتواهای قدیمی خود را که به خوبی عمل میکنند را بیابید و سپس این محتوا را هدف گذاری مجدد کنید.

قدم های 1 تا 5 را پاکسازی و تکرار کنید

جستجوی عبارت کلیدی کاری نیست که تنها باید یک بار انجام داد و نباید هم اینگونه باشد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.67 (3 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *