تاثیر دیگر موتورهای جستجو در سایت

سئو در موتورهای جستجو سال 2020 | به سوی گوگل و فراتر از آن

درباره موتورهای جستجو در اکثر کشورهای جهان، روی سئوی متمرکز بر روی گوگل اتفاق نظر وجود دارد.
نمونه بارز آن چشم دوختن به گوگل برای بررسی آخرین تغییرات در الگوریتم‌ها  و چگونگی بهینه سازی وبسایت و رسیدن به سطوح بهتری از ترافیک جستجو است.البته این کار، ممکن است همیشه بهترین رویکرد نباشد.
بسیاری دیگر از موتورهای جستجو نیز وجود دارند که میتوانند برند ما را به مخاطبین نمایش دهند.زمانی که از سئو حرف میزنیم تعدادی از این موتورهای جستجو حتی به ذهن نیز خطور نمیکنند.هرچند همان اصول بهینه سازی گوگل برای آنها نیز موثر است.

زمانی بر روی سئو کار میکنیم، مجموعه مهارت‌های خود را تقویت نموده و در درک مخاطبین بسیار ماهر میشویم، محتواهای مورد نیاز آنها و نحوه جستجویشان را فرا می‌گیریم.این مهارت ها را به سادگی در پلتفرم‌های دیگر خارج از جستجوی سنتی وب میتوان تفسیر کرد.
گوگل تنها موتور جستجوی مورد استفاده نیست.

گوگل ممکن است بزرگترین موتور جستجو در منطقه شما و یا تقریبا محبوبترین موتور جستجو در جامعه آماری شما باشد ولی تنها موتور جستجو نیست که از آن استفاده می‌شود.

دلایل بهینه سازی برای سایر موتورهای جستجو

دلایل زیادی وجود دارد که شما باید در سال 2020 برای استراتژی‌های سئو، فراتر از گوگل را ببینید. به عنوان مثال:

سهم گوگل از بازار به آهستگی درحال کاهش است

بر اساس آمار Statista، در آوریل 2012 گزارش شد که گوگل 91.7% از بازار بین المللی موتور جستجو را در اختیار دارد، در حالی که، در اکتبر 2019 این مقدار به 87.96% کاهش یافت.
در طول این مدت، سهام بینگ از 3.5% به 5.26% افزایش یافت.

بی توجهی به سایر موتور های جستجو، موجب تضعیف رتبه‌بندی سایت در آنها می‌شود

فقط بخاطر اینکه گوگل در بیشتر بازارها نقش غالب را دارد، تنها موتور جستجو نیست.
تمرکز کامل بر روی بهینه سازی برای الگوریتم های گوگل ممکن است به این معنی باشد که شما فرصت‌های موجود در سایر موتورهای جستجو را از دست داده‌اید.

ممکن است گوگل جایی که مخاطبین هدف ما بیشترین تعامل را دارند نباشد

با افزایش نگرانی‌ها از بابت حریم شخصی، افراد زیادی وجود دارد که به قصد استفاده از سایت‌هایی که بیشتر به داده‌های کاربران احترام میگذارند، تصمیم گرفته اند که دیگر از گوگل استفاده نکنند.
جامعه آماری هدف شما از پیامدهای ردیابی، برداشت اطلاعات، و یا حتی جستجو های محصولات مطلع است. بسته به اینکه مخاطب شما به دنبال چه چیزی است، ممکن است بدین معنی باشد که به جاهای دیگری برای جستجوی خود رجوع کنند.

موتورهای جستجوی سنتی

زمانی که درمورد موتورهای جستجو حرف میزنیم، بیشتر مردم دست کم به جز گوگل میتوانند اسامی چندین مورد دیگر را بیاورند. اکثر آنها بیشتر رقبای مستقیم و سنتی غول جستجو هستند.

 

موتور جستجوی Bing

مایکروسافت مالک بینگ است. این اولین تلاش مایکروسافت در موتور جستجو نیست ، قبل از Bing  موتورهای MSN Search و Live Search وجود داشته‌اند.
بر اساس آمار Statcounter در دسامبر 2019، بینگ 2.32% سهام بازار موتورهای جستجوی دنیا را در اختیار دارد.

 

سهم 2.32% بینگ از بازار موتورهای جستجو در سال 2019

 

بینگ موتور جستجوی پیش فرض مرورگر Microsoft Edge و Internet Explorer است. به همین دلیل محصولاتی که توسط مایکروسافت تولید شده اند و یا بر اساس Microsoft OS اجرا میشوند نیز بینگ را به عنوان موتور جستجوی پیشفرض خواهند داشت.
هرچند بینگ به میزان گوگل سهام بازاری در اختیار ندارد، اما در چندین جامعه آماری خاص محبوب است. در بعضی از کشور ها نیز نسبت به بقیه، بر اساس آمار کاربرد بیشتری دارد.
بر اساس Statcounter بینگ 4.14% سهام بازار موتور جستجوی انگلستان، 4.36% سهام بازار موتور جستجوی کانادا و 6.11% از بازار موتور جستجوی آمریکا را در اختیار دارد.
در بازارهای موتور جستجوی آسیا و آفریقا به طرز قابل توجهی سهام کمتری را در اختیار دارد.
مانند گوگل، بینگ قابلیت‌های جستجوی مختلفی، از جمله نقشه، پاسخ‌های فوری، و اطلاعات پرواز را دارد.
همچنین در ژانویه 2020، برندها میتوانند یک صفحه برند در بینگ بسازند که به گفته بینگ، “صفحات نتایج جستجوی زیبایی را نمایش داده که باعث برجسته تر شدن وبسایت اصلی، صفحات شبکه های اجتماعی و حتی گاهی تازه‌ترین  فعالیت‌های شبکه های اجتماعی می‌شود.”
بینگ به هیچ وجه در زمینه توسعه و بهبود موتورهای جستجوی خود عقب‌تر از گوگل نیست. بینگ در نوامبر 2019 منتشر کرد که پیش از گوگل از BERT در نتایج جستجوی خود استفاده می‌کرده است.

شباهت ها و تفاوت ها

بهینه سازی برای بینگ مشابه بهینه سازی برای گوگل است. کاربرد BERT در هردوی الگوریتم ها به این معنی است که هر دوی موتورهای جستجو، جهت درک مقاصد کاربر گام برمیدارند. این بدین معنا است که پر کردن محتوا با کیبورد و نوشتن متون کپی های ضعیف به شما در بینگ کمکی نخواهد کرد.
دستور العمل های وبمستر بینگ عنوان میکند که:

بینگ به دنبال محتوا است. با ارائه محتواهای واضح، عمیق و قابل پیدا کردن در وبسایت خودتان، ما بیشتر ممکن است محتوای شما را در نتایج بینگ نمایش دهیم.

 

این مساله بدین معنا است که نوشتن محتوای معتبر، مفید و واضح در سایت، همانند گوگل در رتبه بندی بینگ نیز موثر خواهد بود.
همچنین در دستور العمل های وبمستر بینگ، لینک‌ها به عنوان یک سیگنال اعتماد عنوان میشوند. مانند گوگل، فریبکاری ساختن لینک از طریق کلاهبرداری با لینک شما را از لیست نتایج بینگ خارج میکند.
مطلب بسیار برجسته درمورد تفاوت گوگل با بینگ این است که بینگ درمورد نقشی که شبکه‌های اجتماعی در رتبه بندی دارند حرف میزند.

شبکه های اجتماعی امروزه برای کسب رتبه‌های خوب نقش دارد. آشکارترین نقشی که بازی میکند، از طریق تاثیرگذاری است. اگر شما یک اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعی هستید، دنبال کننده‌ها اطلاعات شما را به صورت گسترده به اشتراک میگذراند، که متعاقبا نتایج بینگ این سیگنال های مثبت را خواهد دید که می‌توانند بر روی نحوه رتبه بندی ارگانیک سایت در بلند مدت نیز اثر بگذارند.

 

در پاسخ به این پرسش که آیا گوگل شبکه‌های اجتماعی را برای سئو در نظر می‌گیرد، آنالیست ترندهای گوگل وبمستر، Gary Illyes گفت: به صورت خلاصه، نه، آن را در نظر نمیگیریم.

از این بیانیه بینگ این گونه به نظر میرسد که به اشتراک گذاری اجتماعی در رتبه بندی تاثیرگذار است.
هرچند، ممکن است این مطلب درمورد لینک هایی باشد که به هنگام به اشترک گذاری محتوا تشکیل میشوند. صرف نظر از این مطلب، داشتن حضور اجتماعی خوب و ساختن محتوایی که ارزش به اشتراک گذاری را داشته باشد به تلاش های بازاریابی شما آسیبی نخواهد زد.

موتور جستجوی Yahoo

موتور جستجوی یاهو به عنوان راهی برای جستجوی فهرست بندی یاهو کار خود را آغاز کرد. در سال 2010 یاهو به سرعت از موتورهای جستجوی دیگر برای پشتیبانی نتایج خود از گوگل و بینگ استفاده کرد.
در کنار نتایج بینگ، یاهو از جستجوگر وب خود به نام Slurp استفاده میکند. سهم یاهو از بازار جستجوی جهان در دسامبر 2019، 1.59% بوده است.
در گذشته نقش برجسته تری در بازار موتور جستجو داشته، اما به مرور زمان، محبوبیت آن در طول سال های متمادی به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.
هرچند به عنوان یک شریک در ترافیک جستجوی ارگانیک، نباید نادیده گرفته شود.
خوشبختانه، به خاطر اینکه قسمتی از آن توسط بینگ پیشتیبانی میشود نیازی به اقدامات دیگر جهت بهینه سازی برای یاهو نیست.

موتور جستجوی DuckDuckGo

داک داک گو یک موتور جستجو است که از سال 2008 شروع به کار کرده است.
این موتور جستجو از داده هایی که توسط  DuckDuckBot از بیش از 400 منبع شامل ویکیپدیا، بینگ، و یاهو جمع آوری میشود استفاده میکند.
در فوریه 2019، داک داک گو اعلام کرد که ماهانه بیش از یک میلیون جستجو از طریق موتورهای جستجویش صورت میگیرد.
داک داک گو خود را به عنوان موتور جستجویی که کاربران خود را ردیابی نمیکند، دسته بندی میکند. این تضاد بزرگی با بینگ و گوگل که داده های کاربران را به تبلیغ کنندگان ارائه میدهند، دارد.
به دلیل ردیابی نکردن، داک داک گو نتایج جستجوی خود را بر اساس تاریخچه جستجو شخصی سازی نمیکند. هرچند این مساله مانع داک داک گو جهت ارائه جستجوهای محلی نمیشود.
داک داک گو میانبرهای جستجویی به نام !bangs ارائه میدهد که به کاربران امکان جستجوی سایت‌های دیگر را میدهد.
به عنوان مثال، جست و جوی w! search engine optimization شما را مستقیما به صفحه ویکیپدیا درمورد بهینه سازی موتور های جستجو خواهد برد.

رشد ترافیک موتور جستجوی داک داک گو

اطلاعات کمی درمورد کارهایی که جهت بهینه سازی برای داشتن رتبه خوب در داک داک گو باید انجام دهیم وجود دارد.اکثرا استفاده از همان اصولی که برای داشتن رتبه خوب در گوگل به کار می‌رود، اثرگذار است.
ممکن است داک داک گو نسبت به گوگل نقش کوچکی داشته باشد، اما درحال رشد است.
بر اساس آمارهای خود داک داک گو در سال 2016 تعداد 4086262667 جستار بر روی سایت خود صورت داده است. این عدد در سال 2019 به مقدار 15081213361 افزایش یافت.

موتور جستجوی Ecosia

موتور جستجوی Ecosia ادعا می‌کند که بیش از پانزده میلیون کاربر دارد. این موتور جستجو با اهدای 80% از سود خود به سازمان های غیر انتفاعی متمرکز بر روی محیط زیست و کاشت درختان، از سایرین متمایز شده است.
مانند داک داک گو، Ecosia نیز ادعا دارد که داده های جستجوگر ها را به اشتراک نمیگذارد.
داده های بینگ، سایر برنامه های واسطه و الگوریتم های خودش، مواردی هستند که نتایج جستجوی Ecosia را پشتیبانی میکنند. از آنجایی که نتایج جست و جو به شدت تحت تاثیر بینگ هستند، بهینه سازی برای بینگ به رتبه بندی شما در Ecosia نیز کمک خواهد کرد.
Ecosia در گزارش های منابع ترافیک بیشتر و بیشتر بالا میرود. با افزایش آگاهی وجدان اجتماعی از تاثییرات انسانی بر روی محیط زیست، این میتواند دلیلی برای افزایش محبوبیت این موتور جست و چو باشد.

موتور جستجوی Baidu

موتور جستجوی بایدو، با داشتن 67% از بازار موتور جستجو در چین در دسامبر 2019، بزرگترین موتور جستجوی این کشور است. بیش از 80% سهم بازار به اشتراک گذاری جستجوهای موبایل را در اختیار دارد.

موتور جستجوی بایدو 67% سهم بازار کشور چین را بین سال 2019 تا 2020 در اختیار دارد

در بعضی جهات بهیه سازی محتوا در بایدو مشابه رتبه بندی برای گوگل است. هرچند، چندین تفاوت حساس وجود دارد.
بایدو از توضیحات متا داده به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده کرده و همچنین تنطیمات خود را در نتایج جستجو اعمال میکند. داشتن یک وبسایت رجیستر شده چینی نیز برای تلاش در رتبه بندی بایدو توصیه شده است.
محتوایی که در بایدو رتبه بندی میشوند باید به زبان چینی ساده شده (Simplified Chinese) نوشته شود. بایدو پلتفرم ترندهای خود به نام Baidu Feng Yun Bang را دارد. این یک منبع مفید ایده های محتوای مرتبط و جدید است.

موتور جستجوی Yandex

از نظر سهام بازار جستجو در روسیه تنها یاندکس به پای گوگل میرسد. هر دوی آنها تقریبا 100% از بازار را در اختیار دارند.
یاندکس بر روی عواملی مانند کلیدواژه ها در URLها تاکید میکند که گوگل اینگونه نیست.از طرف دیگر، یاندکس به اندازه گوگل به ساختار لینک های داخلی اهمیت نمی‌دهد.
یاندکس در یافتن محتوای جدید نسبت به گوگل کندتر است. برای دور زدن این مشکل مالکان وبسایت ها میتوانند از Yandex.Webmaster  با روش مشابهی مانند استفاده از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنند.

انواع موتور های جستجوی دیگر

فراتر رفتن از گوگل به معنی دیدن ورای موتورهای جستجوی سنتی به عنوان بخشی از فعالیت سئوی خودمان است. موتورهای جستجوی دیگری نیز وجود دارد که هر سال توسط میلیون ها کاربر استفاده میشوند.

Amazon

SimiarWeb تخمین زده است ترافیک آمازون در دسامبر 2019، به 2.73 میلیارد رسیده باشد. هرچند در وهله اول به عنوان یک درگاه خرید در نظر گرفته میشود، اساسا یک موتور جستجو است.
جستجو در آمازون تعداد زیادی لیست از محصول به همراه می آورد. بعضی از این لیست‌ها اسپانسر میشوند، و بقیه به صورت طبیعی رتبه بندی میشوند.
جستجوهای آمازون بر پایه کلیدواژه است. برای همین، جستجوی کلیدواژه ها  و بهینه سازی میتوانند همانند سایر موتورهای جستجوی سنتی موثر باشد.
الگوریتم های گوگل محصولات را بر اساس ارتباط و همچنین احتمال فروش آنها دسته بندی میکند. کاربرد کلیدواژه ها در لیست نیز به ارتباط محتوا کمک میکند. فروش محصولات نیز رتبه بندی را افزایش میدهد.
آمازون محصولاتی که خوب فروش میروند را ارتقا میدهد. این بدین معناست که عوامل آغازگر مکالمه سنتی مانند دیدگاه ها و توضیحات تعاملی برای کمک به صورت گرفتن فروش های اولیه باید در نظر گرفته شود.

YouTube

بر اساس گفته‌های بوتیوب، بیش از دو میلیارد کاربر دارد. در حال حاضرجمعیت زمین کمتر از 7.8 میلیارد نفر در دنیا هستند. یوتیوب توسط بیش از یک چهارم جمعیت دنیا استفاده میشود. همچنین ادعا میکند که یک میلیارد ساعت ویدیو هر روز از طریق پلتفرم هایش دیده میشود.

مطرح شدن یوتیوب به عنوان یک موتور جستجوی غیر سنتی

یوتیوب اساسا یکی از موتورهای جستجو  بر پایه کلیدواژه ها است و نوعی از موتور جستجو است که بر مکان جستجو تسلط دارد.
تگ ها، عناوین و توضیحات، را میتوان تماما به کمک آپلودر ویدیو تنظیم کرد. این کار باعث ارتباط ویدیو شما به شرایط جستجویی که میخواهید در آن پیدا شود میگردد.
سیگنال های تعاملات نیز بر روی رتبه بندی اثر میگذارد. تعداد مشترک ها یا سابسکرایبرها و لایک ها نیز بر میزان خوب بودن رتبه بندی در نتایج جستجوی یوتیوب اثر میگذارد.
داشتن رتبه خوب در یوتیوب به افزایش آگاهی در مورد برند کمک میکند اما در عین حال بازدیدهای مستقیمی به سایت شما را نیز به همراه دارد.

Pinterest

پینترست مکان بسیار خوبی برای معرفی برند خود به دیگران است. جستجو کنندگان هم از طریق کلیدواژه ها و هم Lens پینترست همراه میشوند.
بهینه سازی پین های خود برای کلیدواژه ها به پینترست امکان ارائه آنها به مخاطبین مربوط را میدهد.
لنز یک توسعه جالب در جستجوی دیداری است. با گرفتن دوربین گوشی خود بر روی یک شی هنگام استفاده از پینترست باعث میشود که پین های مرتبط را به شما ارائه دهد.
بهینه سازی برای جستجوی تصویری از جستجو هایی که بر پایه متن هستند سخت تر است. تمام این مساله به میزان شباهت شی مورد جستجو با پین شما باز میگردد.

نتیجه گیری

گوگل تنها موتور جستجو نیست!
جامعه آماری هدف شما ممکن است حتی از گوگل استفاده هم نکنند.
هرچند بهینه سازی برای موتور جستجوی اصلی از یک الگوی بسیار مشابه پیروی میکند، این مساله در موتورهای جستجویی که سنتی نیستند بسیار متفاوت است.
درک اینکه مخاطبین شما کجا با محتواهایی مانند محتوای شما در تعامل هستند و اطمینان حاصل کردن از اینکه رتبه بندی شما در این موتور های جستجو رتبه بندی میشوند مهم است.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (2 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *