اهمیت ساختار متن در سئو

چرا ساختار متن برای سئو حائز اهمیت است؟

ساختار متن سایت برای سئو مهم است. اگر متن ساختار شفافی داشته باشد، شانس شما برای داشتن رتبه بالا در گوگل بیشتر خواهد بود. در این مقاله،  توضیح خواهیم داد که چرا ساختار متن با اهمیت است.

مردم چگونه یک متن را به طور اجمالی بررسی می‌کنند؟

قبل تصمیم گرفتن درمورد خواندن و یا نخواندن مطلبی، مردم متن را بررسی میکنند. آنها قبل از شروع به خواندن کل مطلب، میخواهند بدانند که متن شما درمورد چیست.
بخش‌هایی وجود دارد که مردم خصوصا هنگام بررسی متن به آنها توجه میکنند و آنها را می‌خوانند. عناوین و زیرعنوان‌ها همانند پاراگراف اول متن بسیار مهم هستند. اما در عین حال اولین جمله هر پاراگراف جدید نیز چشم افرادی را که در حال بررسی متن هستند میگیرد.

گوگل چگونه یک متن را “بررسی” میکند؟

درست همانگونه که مردم به شیوه خاصی متون را بررسی میکنند، گوگل نیز همین کار را انجام میدهد. بگذارید سه مثال درمورد نحوه استفاده گوگل از ساختار متن برای رتبه بندی هایش بدهیم:

  1. گوگل در تعدادی از امتیازهای خود، سیگنال های رتبه گذاری را به عنوان قرابت معنایی معنی کرده است. قرابت معنایی به کلمات به یکدیگر مرتبط در یک متن با در نظر گرفتن شکل متن است. جهت داشتن توانایی درک قرابت معنایی کلمات، ساختار متن باید شفاف باشد.
  2. در یکی دیگر از امتیازهای خود، “جست و جوگر منطقی” صریحا درمورد عناوین حرف میزند. عنوان  شامل کلیدواژه هایی که برای موضوع یک صفحه به خصوص مهم هستند، میباشند.
  3. با به روز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل در شناسایی مترادف‌ها بسیار بهتر عمل میکند.
    موارد بسیاری دیگر نیز وجود دارد که درمورد نقش ساختار متن در درک آن اشاره میکنند. گوگل، در گذر زمان، بسیار در تحلیل محتوا بهتر شده است. هرچه بهتر بنویسید، گوگل راحت‌تر قادر به درک محتوای شما و در نتیجه رتبه گذاری آن میباشد. به علاوه، گوگل در شناسایی دقیق زبان بسیار سخت تلاش میکند. به عنوان مثال در 2019، گوگل BERT، یک مدل تحلیل گر زبان طبیعی (NPL) را معرفی کرد که به گوگل در درک بهتر یک زبان برای ارائه نتایج مرتبط بیشتر کمک میکند.
    نوشتن مقاله هایی که ساختار شفافی دارند، اثر مثبتی در رتبه بندی برای عوامل دیگر نیز دارد. متن‌هایی که ساختار خوبی دارند، روند جهشی کمتری دارند و شانس بیشتری در جلب توجه اجتماعی دارند. این مساله، به خودی خود، منجر به بالاتر رفتن رتبه میشود.

در بهبود ساختار متن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر میخواهید ساختار متن خود را بهبود ببخشید، باید به مطالب زیر توجه داشته باشید:
1. اولین پاراگراف متن
2. عنوان ها
3. اولین جمله هر پاراگراف جدید

اولین پاراگراف

شما باید به طور واضح در پاراگراف اول خود مشخص کنید که نوشته شما در چه موردی است. در متون تایپ شده، یک نویسنده معمولا با نوعی تیزر متن خود را شروع میکند، اما اگر در حال نوشتن برای وب هستید، شما زمان کافی برای این کار ندارید. شما چند ثانیه برای جلب توجه خواننده خود دارید. مطمئن شوید که پاراگراف اول پیام اصلی پست شما را به مخاطب میرساند. بدین ترتیب، شما کار را برای خوانندگان خود جهت درک موضوع نوشته راحت تر کرده و به گوگل میگویید که نوشته در چه موردی است. این نکته همچنین به نام سبک هرم وارونه مشهور شده است.

تمرکز کلیدواژه در پاراگراف اول

دلیل دیگری که در پاراگراف اول خود باید بر روی کلیدواژه ها تمرکز کنید مربوط به روانشناسی است. مردم کلمه ای که در جستجوی آن هستند را شناسایی کرده و فکر میکنند در جای درستی قرار دارند.

عنوان ها

عناوین باید جذاب باشند و باید به روشنی عنوان کنند که محتوای پاراگرافی که در زیر آن قرار دارد چیست. عنوان ها به خوانندگان شما این امکان را میدهد که سریعا متن شما را بررسی کرده و درمورد اینکه آیا تمایل دارند مقاله شما را بخوانند یا خیر و یا اینکه چه قسمت هایی را بخوانند، تصمیم گیری کنند. ما به شما توصیه میکنیم در بالای هر پاراگراف طولانی (یا بالای هر گروه از پاراگراف هایی که مضمون مشابه دارند) یک عنوان بنویسید.

در پلاگین Yoast SEO، تمرکز استفاده کلیدواژه ها در عنوان‎ها  بررسی می‌شود.برای موتورهای جستجو اینکه یک عنوان نشان دهد که قسمت‌های مختلف متن در چه موردی هستند مفید خواهد بود. اینکه از عوامل رتبه بندی باشد یا خیر ( که متخصصین سئو بر روی آن بحث دارند)، عنوان‌ها برای ساختار متن بسیار حائز اهمیت هستند. گوگل احتمالا از آنها برای شناسایی موضوع متن استفاده میکند.

جمله هسته‌ای

مطمئن شوید که اولین جمله هر پاراگراف، مهمترین جمله یعنی جمله هسته‌ای یا مرکزی آن پاراگراف باشد. به هر حال مردم اولین جمله هر پاراگراف را جهت بررسی محتوای پاراگراف میخوانند. جمله بعدی هر پاراگراف حول محور جمله اول اصلی بسط داده شده است. این شانس که گوگل توجه ویژه ای به این جملات جهت تعیین موضوع ی متن داشته باشد وجود دارد. آنها در صورت امکان مکان های خوبی برای استفاده از کلیدواژه ها هستند. اگر شما در حال نوشتن یک مقاله با ساختار خوب هستید و به موضوع پایبند هستید، کلیدواژه شما طبیعتا در بسیاری از جملات اصلی ظاهر خواهد شد.

نتیجه گیری
ساختار متن جهت جلب خوانندگان به بلاگ شما همانند سئو ضروری است. هرچند نوشتن متونی که ساختار خوبی دارند و به خوبی نوشته شده اند، آسان نیست.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *