چگونه حذف صفحه از سایت را با موفقیت انجام دهیم؟

هر وقت یک برگه یا نوشته را از سایت خود حذف می‌کنید، یک یا چند آدرس اینترنتی (URL) را هم حذف کرده‌اید.در زمان بازدید معمولا به صفحه «404-صفحه‌ای یافت نشد»هدایت می‌شوید که گزینه مناسبی برای گوگل یا کاربران شما نیست.شما می‌توانید صفحه حذف شده را به صفحه دیگری ریدایرکت کرده و یا اگر واقعا قصد حذف آن را دارید یک هدر 410 ایجاد نمائید. در این مقاله گزینه‌های موجود و نحوه اجرای آن را بررسی خواهیم کرد.

صفحه را ریدایرکت کنیم یا آن را به طور کامل حذف نمائیم؟

اولین موردی که باید بررسی کنید این است که محتوای حذف شده معادل دیگری در سایت دارد یا خیر.این پرسش را از خودتان بپرسید:اگر روی لینک صفحه حذف شده کلیک کنیم، آیا صفحه دیگری در سایت وجود دارد که اطلاعات مورد نظر را در اختیار من بگذارید؟ اگر پاسخ مثبت است، آدرس صفحه حذف شده را به صفحه جایگزین ریدایرکت (هدایت)کنید.
به طور کلی، پیشنهاد این است که صفحه را ریدایرکت کنید، حتی اگر تعداد انگشت شماری از بازدید کنندگان از آن مطلب بهره ببرند، چرا که این کار به مراتب بهتر از مواجه شدن کاربران با خطای 404 و پیغام «صفحه‌ای یافت نشد» خواهد بود. البته قبلا مقالاتی با عنوان صفحه 404 وردپرس و با لینک‌ معیوب در وردپرس چکار کنیم را منتشر کرده‌ایم که مطالعه آنها را به شما توصیه می‌کنم.

چطور یک صفحه از سایت را درست حذف کنیم؟

ایجاد ریدایرکت

انواع مختلفی از ریدایرکت وجود دارد ولی ریدایرکت 301 را به عنوان تغییر مسیر دائمی می‌شناسیم و این همان چیزی است که برای هدایت صفحه حذف شده به لینک جایگزین باید از آن استفاده نمائید تا گوگل و دیگر موتورهای جستجو ارزش و مقدار لینک قدیمی را به لینکی که کاربران خود را به آن هدایت می‌کنید اختصاص دهند.

حذف کردن محتوا به طور کامل

اگر واقعا هیچ صفحه جایگزینی در سایت برای مطلب حذف شده وجود ندارد ، باید از خود پرسید که آیا بهتر است مطلب را به طور کامل حذف کنم یا اینکه با به‌روزرسانی صفحه مطالب آن را بهبود دهیم؛ اگر تصمیم به حذف مطلب گرفتید، اطمینان حاصل کنید که هدر آپاچی مناسب 410 content deleted را ارسال نمائید

هدرهای 404 و 410 آپاچی

تفاوت بین هدرهای 404 و 410 خیلی ساده است: 404 یعنی محتوایی پیدا نشد، 410 یعنی محتوا حذف شده که البته این مورد خاص تر است.اگر لینکی 410 را بازگرداند گوگل متوجه خواهد شد این صفحه به منظروی حذف شده است ، از این رو این لینک را از نتایج جستجو زودتر حذف خواهد کرد.

افزونه Yoast SEO Premium وردپرس یک بخش «بازگشتی ها» دارد که از طریق آن می‌توان تغییر مسیر 410 را هم انتخاب کرد.این ابزار مدیریت ریدایرکت بسیار کاربری و مفید است چرا که تغییر مسیر ساده، نوع تغییر مسیر، نشانی قدیمی و نشانی جدید را وارد کرده و بقیه کار به طور اتوماتیک انجام می‌گردد.
مشکلی که در استفاده از هدر 410 برای محتوای حذف شده وجود دارد این است که پشتیبانی گوگل برای آن کامل نیست، بله همان طور که قبلا گفتیم ، صفحاتی که ریدایرکت 410 شوند، زودتر از فهرست‌های گوگل حذف خواهند شد ولی کنسول گوگل این لینک‌های 410 را تحت عنوان “Not found” شبیه به 404 گزارش می‌دهدکه امیدواریم این مشکل زودتر از سمت گوگل رفع شود.

تلفات جانبی حذف یک صفحه از سایت

وقتی یک یا چند برگه یا نوشته را از سایت حذف می‌کنیم، اغلب تلفات جانبی خواهیم داشت. مثلا اگر همه نوشته‌های سایت که دارای یک برچسب (تگ) خاص باشند را حذف کنیم، این برچسب خالی خواهد شد و لینک بایگانی (آرشیو) آن هم خطای 404 را نمایش خواهد داد.حتی اگر تمامی نوشته های حذف شده را ریدایرکت 410 کنید، آرشیو تگ‌ها همچنان خطای 404 را نمایش می‌دهد که حتما باید به آن رسیدگی کرد.

اگر همه نوشته‌های با یک تگ را حذف نکنید، بایگانی برچسب مثلا به جای 12 مطلب، به فرض حالا 5 مطلب خواهد داشت. اگر به طور مثال در هر برگه بایگانی 10 مطلب نمایش داده شود، صفحه دوم بایگانی ها عملا از بین رفته  و باز هم خطای 404 مشاهده می‌گردد.درست است که حذف یک یا دو نوشته از سایت بزرگترین مشکلات و دغدغه‌های جهان نیست ولی چون با الگوریتم‌های گوگل مانند الگوریتم پاندا و حذف بسیاری از محتواهای ضعیف از نتایج توسط آن سر و کار داریم باید احتیاط کنیم تا سایت آسیب نبیند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.71 (7 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *