بهترین روشهای افزایش تعامل کاربران روی سایت
یکی از اهداف اولیه هر وبمستر که وارد بازاریابی آنلاین میشود، افزایش تعامل کاربران است. هرچه زمان بیشتری را بر روی وبسایت شما صرف کنند، شانس بیشتری برای شروع مکالمه و درنتیجه درآمد بیشتر وجود دارد.شاید خدمات و یا محصولات دست اولی داشته باشید و یا محتوای ارزشمندی را به نمایش بگذارید، اگر بازدیدکنندگان با آنچه که شما ارائه میدهید تعامل نداشته باشند، ایجاد اعتبار و اعتماد بین مخاطبین یک نبرد تمام عیار خواهد بود.
نه تنها این مساله، بلکه شما ممکن است شانس های مکالمه زیادی را که در غیر این صورت ممکن بود به دست بیاورید را از دست خواهید داد. برای همین، وقتی پای حفظ بازدیدکنندگان در میان باشد، برای تمامی بازاریابان دیجیتال به روز ماندن با آخرین ترندهای بازاریابی و یا تبلیغات آنلاین ضروری است.
تعامل کاربران چیست؟
به زبان ساده تر، تعامل کاربر زمانی است که بازدیدکنندگان قدر تلاش شما را بدانند، جذب وبسایت شده و آن را درک کرده و به مشتری تبدیل شوند. در ابتدا، زمانی که تعامل با کاربر بالایی داشته باشید، شانس برقراری مکالمه نیز زیاد میشود. سپس هزاران فایده دیگر نیز به دنبال تعامل کاربری بالا خواهد آمد.
انواع تعامل کاربری
اگر مدتی است که در کار وبسایت هستید، میدانید که کاربران مختلف به شیوه های مختلف در تعامل خواهند بود و منفعت های گوناگونی خواهند داشت. بعضی از انواع روش ها در زیر ذکر شده اند.
خواننده ها و جذب کننده ها
این نوع کاربران وارد وبسایت شده تا درمورد محصولات یا خدمات شما بیشتر بخوانند و اطلاعات کسب کنند. هرچه اطلاعات بیشتری جمع آوری کنند، در نهایت تصمیم بهتری میگیرند.
بحث ها و نظرها
اگر شما هر نوع از نمودارهای پاسخ دهی، نظرسنجی ها، آزمونها و یا موارد مشابه بر روی وبسایت خود قرار داده اید، بازدیدکنندگانی که در این موارد نقش فعالی دارند شامل این نوع تعامل میشوند. این بازدیدکنندگان به اندازه فراهم کردن فیدبک های بدون تعصب مهم هستند و به شما کمک میکنند کسب و کار خود را بهبود بیابید.
به اشتراک گذارهای اجتماعی
زمانی که کسی چیزی از وبسایت شما بر روی شبکههای اجتماعی- چه بلاگ باشد چه محصول- منتشر میکند، جزء این رده بندی قرار میگیرد. این افراد برای پخش شدن زبانی در بازاریابی مناسب هستند.
بینندگان و بازدیدکنندگان
سپس نوبت به نوع مشخصی از بازدیدکنندگان میرسد که هیچ اقدامی نمیکنند و تنها برای دیدن تصاویر، ویدیو ها و سایر انواع رسانه در وبسایت وارد میشوند. در این روش، هرچه زمان بیشتری بر روی سایت شما سپری شود، این کاربران به گوگل اطلاع میدهند که سایت شما تعاملی است. این مساله، باعث اثر گذاری مثبت بر روی رتبه موتور جستجو میشود.
چگونه تعامل کاربران را افزایش دهیم؟
با توجه به نکات گفته شده، چند مورد از بهترین روش هایی که به بالا رفتن تعامل کاربران کمک میکند، بدون صرف زمان و زحمت زیادی ذکر خواهیم کرد
سرعت بارگذاری را افزایش دهید
چه باور کنید چه خیر کاربران از کند بودن بارگذاری وبسایت متنفرند. سعی کنید خود را به جای آنها قرار داده و فکر کنید اگر یک وبسایت به سرعت بارگذاری نشود چه قدر تحمل میکنید، مطمئنا بیشتر از چند ثانیه نیست، مگر نه؟
جواب در این جا نهفته است. اگر شما تمایل دارید بازدید کنندگان را با عناصر مختلف وبسایت در تعامل باقی نگه دارید باید مطمئن شوید که وبسایت شما به سرعت برای بازدید کنندگان بارگذاری میشود. حتی یک ثانیه تاخیر نیز میتواند اثری منفی بر روی بازدیدکنندگان شما بگذارد.
اگر درمورد سرعت وبسایت خود مطمئن نیستید، شما میتوانید از ابزار های آنلاین استفاده کنید. قطعا شمار زیادی از آن ها را خواهید یافت. زمانی که سرعت را اندازه گرفتید، به عواملی که باعث کند شدن سرعت بارگذاری وبسایت میشود نگاهی بیاندازید. آن ها را رفع کنید و شما آماده هستید.
رفع شلوغی قالب
اگر قالب وبسایت شما بدون دلیل درهم و برهم شده است، در دراز مدت اثر منفی میگذارد و تعامل کاربران را کاهش میدهد. بنابراین اگر فکر میکنید چیزهای زیادی بر روی وبسایت نمایش داده شده ، زمان این است که تغییراتی ایجاد کنید و به یک طراحی ساده تر برسید.
منو را در قسمت مرکزی قرار دهید. اینگونه، برای همه پیدا کردن بخش های مورد نیازشان راحت تر خواهد بود. حتی اگر میخواهید پا جای پای غولهای صنعت بگذارید، شاید متوجه شده باشید که آن ها منوی خود را برجسته میکنند و با عکس های خیره کننده بازدیدکنندگان را جذب مینمایند.شما هم میتوانید از تکنیک مشابه بهره ببرید.
اگر میخواهید ترافیک را به کانال های شبکه های اجتماعی ریدایرکت کنید، دکمه های به اشتراک گذاری مربوط را در جایی قرار دهید که حداکثر احتمال دیده شدن را دارد. شما میتوانید به دنبال یک پلاگین شبکه های اجتماعی وردپرس برای اعمال این کار بگردید.
یک بخش گفتگوی آنلاین داشته باشید
اضافه کردن یک گزینه گفتگوی زنده در صفحه نخست به بازدیدکنندگان این اطمینان را میدهد که در صورت بروز مشکل، میتوان روی کمک شما حساب کنند، هرچند باید مطمئن شوید که بخش گفتگو به یک عامل تهاجمی تبدیل نمیشود.
از طرفی دیگر، این بخش همیشه باید زمانی که کسی به آن نیاز داشت وجود داشته باشد. برای تشویق کاربران به تعامل، میتوانید تصویر و نام نماینده را در بخش گفتگو اضافه کنید. این تکنیک به خوانندگان اطمینان میدهد که شخصی پشت صفحه برای کمک به آنها نشسته است.
همچنین، زمانی که کسی برای یک گفتگوی واقعی در دسترس نیست، این موضوع را به بازدیدکنندگان اطلاع دهید وگرنه ممکن است در حالی که منتظر پیامی از سمت شما هستند، کلافه شده و سایت را ترک نمایند؛ برای گرفتن نتایج بهتر، مداوم آنالیز کنید و بر اساس آن ها تصمیم بگیرید.
سایت را سازگار با موبایل نگه دارید
از بین تمام چیزهایی که یک وبسایت میتواند باشد، این که با تمام دستگاه ها سازگار باشد بسیار مهم است. برای همین، اگر از هیچ کدام از قالب های سازگار با وردپرس استفاده نمیکنید، زمان این است که برای همیشه آن را تغییر دهید.
چیزی که باید به یاد داشته باشید، این است که مخاطبین شما از دستگاه های مختلفی با اندازه صفحه نمایش گوناگون استفاده میکنند. برای همین، وظیفه شما است که سایت قابل توجه با قابلیت دسترسی برای هر دستگاهی را بسازید.
اگر از قبل از یک قالب سازگار با گوشی استفاده میکنید، باید مطمئن شوید وبسایت شما ریسپانسیو است یا خیر. برای این کار، شما میتوانید از آزمون سازگاری با موبایل گوگل استفاده کنید
راهبری و پیمایش در سایت را ساده سازی کنید
نباید برای بازدیدکنندگان بیشتر از دو یا سه کلیک جهت پیدا کردن اطلاعاتی که به دنبال آن هستند طول بکشد. این بدین معنی است اگر راهبری وبسایت شما سخت است، تنها ضریب خروج (bounce rate) را زیاد میکند و باعث سقوط تعامل با سایت میگردد.
یکی از بهترین تمرینها ارائه دادن یک منوی راهبری دقیق و استفاده از نوشتههای بلاگ و صفحات طبقه بندی شده برای دسته بندی اطلاعات و در درسترس قرار دادن آنها برای بازدیدکنندگان است. برای بهبود تجربه کاربرمیتوان یک کادر جستجو قرار دهید تا بینندگان بتوانند به سرعت چیزی را که میخواهند پیدا کنند.
مطمئن شوید که لینک های داخلی به خوبی ساخته شدهاند. یک بازدید کننده که درمورد بلاگها، محصولات یا خدمات مشابه میگردد نباید حین رفتن از صفحه ای به صفحه دیگر با سختی مواجه شود.
بررسی عمیقتر آنالیزهای سایت
بدون شک، داده های آنالتیکس یکی از مهمترین چیزهایی است که میتوانید برای حفظ تعامل کاربر بر روی وبسایت جمع آوری کنید. در وهله نخست، ضریب خروج و زمان میانگین هر session دو معیار مهم است که باید آنها را پیگیری کنید.
هرچند، ابزار های CRO پیشرفته ای نیز وجود دارند که به شما جلوه ای از اطلاعات عمقی را میدهد. به هر حال، هرچه داشته های شما بیشتر باشد، برای کسب و کار شما بهتر است. داده های آنالتیکس این چنینی بر روی زوایای مهم نور تابانده و درک اینکه چه چیزی را رها کرد و چه چیزهایی را نگه داشت برای شما راحت تر خواهد شد.
برای همین، مطمئن شوید که هیچ کدام از معیار های ضروری را از قلم نمی اندازید و سعی میکنید هر کدام را برای گرفتن نتایج بهتر بیشتر درک کنید.
اضافه کردن محتوای غنی
تحقیقات نشان داده است که مقالات یا بلاگ هایی که از تعدا کلمات 1000 تا 2500 تشکیل شده اند تعامل با کاربر بالاتری دارند. دلیل آن کاملا مشخص است، مگر نه؟ هرچه تعداد کلمات بیشتر باشد مردم مدت زمان طولانیتری خواهند ماند. با گفتن این، شما نمیتوانید مقاله های خود را حجیم کنید، یا آنها را بیش از حد طولانی نمائید.
از طرف دیگر باید اطلاع دهنده، عمل گرا و به اندازه ای با کیفیت باشد که به خوانندگان شما ارزش منتقل کند، افراد زیادی وجود ندارند که متن های شامل 2000 کلمه را بخوانند. برای همین، شما باید برای جلب توجه ظاهر را جذاب کنید.
مقالات خود را با کلیدواژه ها غنی کنید. و در مکان های ضروری پاراگراف ها را بشکنید. شما همچنین باید سرتیتر برای هر بخش، لیست های شماره گذاری شد، نکته های کلیدی و موارد بیشتری را جهت مشخص تر کردن محتوا اضافه کنید. شما همچنین برای با ارزش تر کردن محتوا ویدیو های مرتبط قرار دهید.
از CTAهای ترغیب کننده استفاده کنید
CTAها نوعی از ارتقا دهنده ها هستند که بازدیدکنندگان را به انجام تعدادی فعالیت مشخص تشویق میکند و موجب افزایش تعامل کاربران میگردد. بنابراین، اگر به صورت محتاطانه استفاده شود، چند دکمه CTA در جاهای مختلف نمایش داده میشود و تعامل وبسایت به سادگی بالا میرود.
هرچند، مکان قرار گیری نقش مهمی در تمام این دکمه های کال تو اکشن بر روی وبسایت دارد. اگر شما آنها را در مکان قابل رویت قرار دهید، شانس جلب توجه آنها کمتر میشود. بنابراین، هیچ دلیلی برای تلاش بیش از حد و بزرگنمایی وجود نخواهد داشت.
همچنین، برای برجسته تر کردن آنها میتوانید از رنگهای مختلف، به جز ترکیب رنگی پایهای خود استفاده کنید. در هر صورت، متفاوت بودن توجه بیشتری جلب میکند. با CTA ها، شما میتوانید در مورد لینک ها توجه به خرج دهید. قبل از در دسترس قرار دادن مطالب، تمام لینک ها را بررسی کنید و مطمئن شوید به صفحات مورد نیاز ریدایرکت میشوند.
جمع بندی
در نهایت، اینها چند ایده برای کمک به شما در بالا بردن سطح تعامل سایت هستند. هرچند، این تکنیک ها با وجود سادگی و پیاده سازی راحت معمولا نادیده گرفته میشوند. پس برای رسیدن به بهترین نتیجه، مطمئن شوید که یک وبسایت سازگار با کاربر و ریسپانسیو دارید که محتوای تولید کننده و با ارزش ارائه میدهد.