بهینه سازی سایت در موتور جستجو

راهنمای بهینه سازی سئو در موتور جستجو

انتخاب تصمیم‌های درست در هر مرحله آموزش و بهینه سازی سئو در موتور جستجو  ضروری است. مهمترین چیز  درک دقیق این است که چه چیز درمورد سئو می‌دانید  و سئو دقیقا چیست؟  این مقاله برای پاسخ به این پرسش گردآوری شده است، لطفا با سایت‌افزون همراه باشید

 

بر اساس آمار مجله موتور جست و جو، بیشتر از 35% درآمد به کمک ترافیک ارگانیک به دست آمده است

این آمار ثابت میکند که بهینه سازی سئو در موتور جستجو، یکی از اجزای مرکزی در بازاریابی دیجیتال است

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو در واقع زیر مجموعه بازاریابی موتور جستجو بوده که همه چیز درمورد بهینه سازی سئو در موتور جستجو برای وب‌سایت یا صفحه وب است. سئو برای موارد زیر مفید است:

  • طراحی و توسعه یک وبسایت که با موتورهای جستجو سازگار است
  • بهینه سازی حجم و کیفیت ترافیک وبسایت از موتورهای جستجو
  • آگاهی از نحوه عملکرد الگوریتم‌ها و اینکه مخاطب هدف ممکن است چه چیزی را جستجو کند

این آموزش شامل راهنماهایی است که به نحوه بهینه سازی صفحات وب یا  سایت‌ها جهت سازگاری با موتورهای جستجو کمک می‌کند که موجب بهبود موقعیت در صفحات نتایج  موتور جستجو (SERP ) می‌گردد.
تکنیک‌های ساده سئو  که دیده شدن کسب و کار آنلاین شما در موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل، بینگ و یاهو را بهینه سازی میکند را توضیح  داده و به مبتدی ها در درک مشخصات سئوی موثر کمک میکند درحالی که به حرفه‌ای ها درمورد آخرین ترندها و الگوریتم های سئو برای بهینه سازی کمپین های سئوی خود اطلاع میدهد.

بهینه سازی سئو در موتور جستجو

برای درک اصول سئو، طی کردن گام‌های زیر در بهینه سازی وبسایت یا یک صفحه وب ضروری است تا حرفه ای ها بتوانند سئو را برای یک وبسایت جدید در ساده ترین روش ممکن یاد بگیرند:

1. انتخاب دامنه وبسایت سازگار با سئو

تاثیر انتخاب نام دامنه در سئو

اولین کاری که شما باید هنگام شروع کردن یک تجارت الکترونیک انجام دهید این است که درمورد نام دامنه وبسایت خود فکر کنید. قبل از انتخاب یک دامنه، شما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مخاطبین هدف
  • شما میخواهید چه چیز به آنها بفروشید: محصول یا محتوا؟
  • چه چیزی تجارت آنلاین شما را منحصربه فرد میکند؟
  • استفاده از کلمات کلیدی در دامنه
  • پرهیز از انتخاب اسامی دامنه طولانی و گیج کننده
  • استفاده از اسم دامنه ای که گیرا، مرتبط و به یادماندنی باشد

2. دانستن تاکتیک ها و شیوه های بهینه سازی سئو در موتور جستجو

مقایسه سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

تکنیک های اصول سئو به دو دسته بندی وسیع تقسیم میشوند:

  • سئوی کلاه سفید

تکنیک‌هایی که مورد تایید موتورهای جستجو است؛ دنبال کردن تاکتیک های سئوی کلاه سفید ضروری است، هرگز نباید سعی کنید سر مخاطبان خود کلاه بگذارید. تکنیک های کلاه سفید سئو شامل موارد زیر میباشند:

  • پیروی از دستورالعمل های موتورهای جستجو و پرهیز از فریب کاری
  • به کاربران اجازه میدهد همان محتوایی را ببینند که موتورهای جستجو رتبه بندی و فهرست بندی میکنند
  • به این معنی است که محتوا بر روی کاربر تمرکز کرده است و صرفا برای بالابردن رتبه جستجو نیست
  • مطمئن شدن از اینکه کیفیت صفحات وب زیر نظر تمرین های سئوی کلاه سفید خوب و مفید است
  •  سئوی کلاه سیاه

تکنیک های سئوی که توسط موتورهای جستجو تائید نشده‌اند  به عنوان سئوی کلاه سیاه یا spamdexing دسته بندی میشوند. موتورهای جستجو به سادگی روش‌های کلاه سیاه را شناسایی می‌کنند. روش های سئو کلاه سفید شامل موارد زیر میشود:

  • روش هایی که شامل فریب کاری بوده و توسط موتورهای جستجو مردود هستند.
  • ریدایرکت کردن کاربران به صفحات مطابق میلشان از صفحات سازگار با موتورهای جستجو و یا ریدایرکت کردن کاربران به هر صفحه ای که متفاوت از  صفحه ای باشد که توسط موتورهای جستجو رتبه بندی شده است.
  • استفاده از سئوی پنهان، به این صورت که یک نسخه از وبسایت به خزنده‌های  موتور های جستجو نمایش داده شده و یک نسخه دیگر به بازدیدکنندگان انسانی
  • استفاده از لاپوشانی متاتگ ها، بدین صورت است که کلیدواژه ها در متاتگ ها تکرار شده اند اما محتوا ربطی به کلیدواژه ها ندارد
  • استفاده از لاپوشانی کلیدواژه ها که در آن کلیدواژه ها به صورت حساب شده در یک متن جا گرفته اند
  • استفاده از صفحات Doorway یا Gateway (درگاهی) که در آن صفحات وب بی کیفیت با محتوای بسیار کم که با همان نوع از کلیدواژه ها و عبارات لاپوشانی شده اند.
  • استفاده از وبسایت های mirror که در آن چندین وبسایت یا URLهای مختلف که از همان محتوای مفهومی مشابه استفاده میکنند
  • گنجاندن روش های ربودن صفحات یا Page Hijacking

3. استفاده از طراحی و طرح بندی سازگار با سئو

 

طراحی سایت سازگار با سئو

 

هیچگاه نباید سایت خود را بیش از حد پیچیده کنید، زیرا مهم است موتور جستجو بتواند به راحتی، محتوای سایت شما را تجزیه و آن را فهرست‌بندی کند.

چندین نکته مهم وجود دارند که هنگام طراحی یک صفحه وب باید در نظر داشت:

  • داشتن محتوای متنی که بیش از عناصر HTML مفید است زیرا کاربران بیش از هرچیز به دنبال محتوای مرتبط میگردند
  • از frame پرهیز کنید زیرا موتورهای جستجو و frameها بر ضد هم هستند. بسیاری از کاربران راهبری از طریق فریم ها را سخت میدانند زیرا frame برای کاربران و موتور های جستجو گیج کننده هستند.
  • نباید از تبلیغ استفاده کرد چرا که بیشتر تبلیغات از متن جاوا اسکریپت استفاده میکنند. منوهای drop-down جاوا اسکریپت از پیشروی اسپایدرهای موتورهای جستجو خارج  از صفحه نخست جلوگیری میکند. اگر نیازداریدبه تبلیغات است  از لینک متنی در انتهای صفحه استفاده نمائید
  • موضوع صفحه باید به محتوای شما مرتبط باشد، در موضوع صفحه تنها چیزهایی را  که متناسب است قرار دهید
  • دایرکتوری‌های  غیر ضروری را اضافه نکنید
  • از پیوست های فانتزی مانند انیمیشن و گیف تا زمانی که ضروری نباشند استفاده نکنید زیرا بر روی رتبه بندی تاثیر میگذارد

4. بهینه سازی کلیدواژه، متا تگ ها، عنوان و متن لنگر 

(الف) بهینه سازی کلیدواژه ها
بهینه سازی کلیدواژه ها نکته‌ای مهم است که باید در هر آموزش سئو آن را در نظر گرفت. کلیدواژه مناسب، وبسایت را به خوبی ارائه میدهد و رتبه بندی جستجوی آن را بهبود می‌بخشد. عبارت کلیدواژه ای نیز همان اهیمت را دارد. این عبارت‌ها سه تا پنج  کلمه ای و مختص سایت شما هستند.

تمرکز بر روی موارد زیر به شما در بهینه سازی کلیدواژه ها کمک میکند:

  •  تکرار کلیدواژه ها
    این مورد نشان میدهد که هر کلیدواژه به طور معمول چقدر در وبسایت شما استفاده میشود. وبسایت ها باید تراکم کلیدواژه ها را بهینه نگه دارد تا رتبه ی جستجوی خود را بالا ببرند.
  • وزن کلیدواژه ها
    پس از تکرار کلیدواژه ها نوبت به وزن کلیدواژه میرسد، که همان تعداد کلیدواژه هایی است که در محتوای شما به کار میرود. وزن کلیدواژه ها درمقابل تمام کلماتی که در محتوای شما ظاهر میشود، اندازه گیری میشود. وقتی شما از کلیدواژه های کمتری استفاده کنید، تمرکز بر روی کلیدواژه های مرتبط افزایش میابد که به رتبه جستجوی شما کمک میکند.
  • جایگیری کلیدواژه
    قسمت بعدی آموزش بهینه سازی موتور جستجو، مدیریت جایگذاری کلیدواژه ها است. به کار گرفتن استراتژیک کلیدواژه ها ارتباط صفحه شما را افزایش میدهد.
  • برتری کلیدواژه
    برتری کلیدواژه ها بدین معنی است که اولین مکانی که در آن کلیدواژه را به کار برده اید، کجا است. همیشه خوب است که اولین کلیدواژه را در بیست خط اول مقاله خود استفاده کنید.
  • نزدیکی کلیدواژه ها
    این به معنی جایگذاری کلیدواژه ها بر اساس ارتباطشان با یکدیگر و یا با کلماتی با معنی مشابه است. هنگامی که کلیدواژه های نخستین در کنار عبارت مرتبط قرار گرفته است، نتایج مرتبطی خواهد داشت.

 

نزدیکی عبارات کلیدی

 

اینها مکان هایی هستن که باید کلیدواژه های اصلی را به کار بگیرید

  • در تگ های <title>
  • در <meta name=”description”>
  • در <meta name=”keyword”>
  • در <h1> یا سایر سرتیتر ها
  • در تگ های لینک <a href=:https://addcontent.ir”>keywords</a>
  • در کپی body
  • در تگ های alt
  • در تگ های دیدگاه <!- insert comments here>
  • درURL یا آدرس وبسایت

(ب) بهینه سازی تگ های متا

درحالی که توضیحات متا به عنوان بخشی از نتایج جستجو توصیف میشود، متا تگ ها نباید در نتایج جستجو ظاهر شوند. متا تگ ها فقط برای تگ کردن کلیدواژه های مرتبط و نه به عنوان بخشی از محتوای شما به کار میروند.

 

تاثیر تگ توضیحات متا روی سئوی سایت

 

 نکاتی درمورد تگ های توضحات متا

  • از کلیدواژه ها در تگ های توضیحی متا استفاده کنید و کلمات را تکرار ننمائید
  • سعی کنید از ترکیب های مختلفی از کلیدواژه های خود استفاده کنید
  • توضیحات متای هر یک صفحه وب نباید بیشتر از 150 کاراکتر داشته باشد
  • هر صفحه باید متا تگ های متفاوتی داشته باشد

نکاتی درمورد تگ ها متای کلیدواژه 

  • از مترادف ها و کلیدواژه های منحصر به فرد استفاده کنید.
  • شما باید از تکرار کردن عبارت هایی که قبلا به کار برده اید بپرهیزید
  • تکرار چند باره کلمات درصورتی که هربار در قسمت مختلفی از متن به کار رفته باشد مجاز است

(ج) بهینه سازی تیتر ها و متن لنگر

  • هر صفحه باید یک عنوان منحصر به فرد داشته باشد که باید سعی کنید عبارت اصلی خود را در عنوان و یا هر صفحه به کار بگیرید.
  • عنوان صفحه نخست را با اولین عبارت کلیدواژه ای که به دنبال آن دومین عبارت کلیدواژه ای برتر ذکر شده است، آغاز کنید.
  • از متن لنگر توصیفی برای تمامی لینک های متون خود استفاده کنید. این کار نقش قابل توجهی را ایفا میکند و توسط موتورهای جستجو دیده میشود.

5. تحقیق و آنالیز

جستجوی کلمات کلیدی

کلیدواژه مهمترین قسمت آموزش سئو است چرا که کلمات کلیدی مناسب کمک میکند وبسایت شما در صفحه نخست نتایج جستجو ظاهر شود. از آنجایی که شما باید با بسیاری وبسایت دیگر رقابت کنید، استفاده کردن از کلیدواژه های صحیح ضروری است. جستجو درمورد کلیدواژه های مرتبط برای محتوایتان میتواند به شما در رسیدن به مخاطب هدفتان کمک کند. زمانی که کلیدواژه هایتان را جست و جو کردید قدم بعدی، آنالیزکردن کلیدواژه هایی است که جمع آوری کردید و انتخاب آن دسته از کلیدواژه هایی است که بیشتر مناسب وبسایت و محصولات شما است. این کار همچنین به شما کمک میکند کاربران خود را بهتر بشناسید.

آنالیز رقیب ها

گام بعدی برای جستجوی کلیدواژه، آنالیز کردن وبسایت رقبا است. انجام اینکار به شما کمک میکند، استراتژی های بازاریابی خود را بهبود دهید. ابزارهای مختلفی برای این کار طراحی شده است که در آنها شما باید URLهای وبسایت خود را به همراه URL رقیب و کلیدواژه هدف وارد کنید و ابزار رتبه کلیدواژه شما را در مقابل حریف پیش‌بینی میکند. اینجا چند روش برای آنالیز کرد وبسایت حریف آمده است:

  • اولین قدم آنالیز کردن این است که کدام وبسایت ها در موقعیت شما قرار میگیرد. برای گرفتن این نتیجه، کلیدواژه خود را در گوگل جستجو کنید، نتایجی که در بالا وجود دارد، رقبای شما هستند.
  • اگر از قبل میدانید رقبای شما چه کسانی هستند، میتوانید به وبسایت های آن ها سربزنید تا کیفیت مطالب، کلیدواژه ها و عبارات به کار رفته، و نوع سایت را بررسی کنید. از این اطلاعات به عنوان پایه برای بهبود مطالب خود استفاده کنید.
  • آخرین و مهمترین قسمت جستجو و آنالیز کردن بررسی حضور رقبای شما در شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی روشی محبوب برای جذب مشتری است، بنابراین بررسی محبوبیت پست های رقیب‌تان میتواند به شما در فهمیدن اینکه مخاطبین هدف شما به چه چیزهایی علاقه مند هستند کمک کند.

آنالیز SWOT

SWOT مخفف قدرت، ضعف، فرصت، و تهدید است و بخش مهمی از آموزش بهینه سازی موتورهای جستجو میباشد. آنالیز SWOT معمولا برای آنالیز کردن توانایی یک کسب و کار در تجارت به کار میرود. این آنالیز همچنین میتواند کمک کند پتانسیل وبسایت شما مشخص شود.
آنالیزSWOT به دو بخش تقسیم میشود: عوامل داخلی و خارجی؛ عوامل داخلی دسته ای از عوامل هستند که توسط بازاریاب ها کنترل میشوند، درحالی که عوامل خارجی، خارج از سازمان رخ میدهند و به راحتی کنترل نمیشوند.

آنالیز SWOT

برای تهیه یک آنالیز SWOT، از تعیین هدف های مشخص و واقع بینانه برای وبسایت خود شروع کنید. سپس بر روی قدم های زیر تمرکز کنید:

  • قدرت
    به منافعی فکر کنید که شما میتوانید آنها را عرضه کنید ولی وبسایت های رقیب شما فاقد آن هستند تا محتوای شما بر روی رقبای خود برتری داشته باشد.
  • ضعف
    مواردی که سرعت شما در رسیدن به اهدافتان را کم میکند را تشخیص دهید. این ممکن است یکی از ویژگی هایی باشد که رقبای شما در آن قوی تر عمل میکنند.
  • فرصت
    این مورد شما چیزهایی است که در خارج رخ میدهند و میتوانند به افزایش پتانسیل وبسایت شما کمک کنند. این فرصت ها را شناسایی کرده و از آن ها به نفع خود استفاده کنید.
  • تهدید
    برخلاف فرصت، تهدید یک عامل خارجی است که مانع رشد وبسایت شما میشود. حریم شخصی نرم افزار، آئین نامه های دولتی، و رقابت چند مورد از تهدیدهای معمولی هستند که میتواند مانع روند پیشرفت وبسایت شما شود.

انتخاب کلیدواژه 

کلیدواژه‌ها، همان عاملی هستند که رتبه بندی شما در موتور جستجو را فعال میکند. هرچه کلیدواژه هایتان مرتبط تر باشد، مخاطبین بیشتری جذب میکنید. در زیر چند نکته ذکر شه است که به شما کمک میکند کلیدواژه های مرتبط تری را انتخاب کنید.

  • کلیدواژه های چند بخشی
    عبارت های 3 تا 5 کلمه ای که برای هدف قرار دادن مردمی که در مرحله خرید هستند به کار میرود. منفعت کلیدواژه های چند بخشی در این مورد است که کمتر رقابتی هستند و بیشتر کالا را اختصاصی میکند. همچنین کمک میکند مخاطب درست را مورد هدف قرار دهید.
  • فهرست سازی یا نمایه سازی معنایی (Semantic Indexing)
    در این نوع آنالیز کلیدواژه ها، مقررات مربوطه درون اولین کلمات کلیدی جهت مرتبط تر کردن محتوا به کار رفته اند.
  • کلیدواژه‌های ترند شده
    آخرین ترند‌های گوگل را برای به کار گیری کلیدواژه ها جهت جذب ترافیک بیشتر مطالعه کنید. Google Trends یک روش معروف جهت یافتن ترند کلیدواژه ها است.
  • کلیدواژه های مختص مکان
    برای مشخص تر کردن کلیدواژه ها برای کاربران، اسم شهر و یا کشور را به کلیدواژه خود اضافه کنید تا کلیدواژه شما برجسته تر شود.

6. ساختن لینک و سئو موبایل

لینک سازی

تاثیر لینک‌سازی در سئو

 

  • ساختن لینک شامل فراهم کردن لینک از وبسایت های خارجی برای وبسایت جهت بهبود ارجاع مستقیم، و رتبه بندی موتور های جستجو می باشد.
  • ساختن لینک، محبوبیت لینک سایت شما را افزایش میدهد و برای اطمینان یافتن از ساختن لینک موثر، شما باید لینک سایت خود را در یک موتور جستجوی مشهور به صورت دستی وارد کنید چرا که ثبت خودکار هیچ مزیت سئویی در بر ندارد.
  • شما باید سایت خود را در پروژه های دایرکتوری باز ثبت کنید و باید از محتوای با کیفیت بالا استفاده کنید. شما میتوانید از برنامه های تعویض لینک نیز استفاده کنید.

سئوی موبایل

 

سئوی موبایل یک فرآیند در طراحی سایت سازگار با موبایل است

 

سئوی موبایل روند طراحی یک وبسایت ریسپانسیو  سازگار با موبایلاست. سئوی موبایل زمانی به کار میرود که سایت شما بر روی یک دستگاه تلفن همراه بازدید میشود. سایز صفحه و پهنای باند سایت شما تغییر میکند تا با نمایش تلفن همراه هماهنگ شود.
هنگام طراحی سئوی موبایل، شما باید از اشتباه های زیر بپرهیزید:

  •  یادتان باشد صفحات موبایل بارگزاری کندی دارند. شما میتوانید از یک ابزار سئو برای آنالیز سرعت اینترنت موبایل خود استفاده کنید.
  •  CSS و جاوا اسکریپت را بلاک نکنید. داشتن CSS و جاوا اسکریپت inline برای سایت های موبایل ضروری است چرا که آنها میتوانند با محتوای شما دانلود شوند.
  • ریدایرکت های زیاد موبایل میتواند به صفحه شما آسیب بزند. اگر شما از چندین لینک استفاده میکنید، مطمئن شوید به محتواهای مرتبط ریدایرکت میشوند.
  • استفاده کردن از تصاویر سنگین زمان بارگذاری را افزایش میدهند. اما تصاویر برای استفاده در محتوای شما ضروری هستند. بین تصاویر و محتوا تعادل برقرار کنید.
  • از پلاگین‌ها و پاپ‌آپ تا جای ممکن استفاده نکنید چرا که جاوا و فلش ممکن است بر روی گوشی های همراه فعال نشوند.

در هنگام بهینه سازی سئو در موتور جستجو برای  موبایل سه  حالت پیکربندی وجود دارد:

  1. Responsive web design
    این ساده ترین پیکربندی موبایل است و توسط گوگل توصیه شده است، کد HTML همان کد است اما سایز نمایش آن به تناسب صفحات گوشی کاهش یافته است.
  2. Dynamic serving
    در این نوع پیکربندی، URL بدون تغییر می ماند، اما محتوای پیشنهادی بر روی دستگاه تلفن همراه، متفاوت از محتوای دسکتاپی همان محتوا میباشد.
  3. Separate URL
    شامل، داشتن دو URL متفاوت، یکی برای سایت های دسکتاپ و یکی برای سایت های موبایل میباشد.

چند ابزار مهم برای سئوی موبایل

  • Google Webmaster Tools
  • Mobile Emulator
  • Moz Local
  • Responsive Web Design Testing Tool
  • Screaming Frog
  • User-Agent Switcher

7. فعالیت اجرایی توسط موتورهای جستجو

اگر قصد دارید چند اصول سئو را به کار بگیرید  بهتر است  روش کار موتورهای جستجو را بدانید. فعالیت‌های مختلفی که موتورهای جستجو انجام میدهند شامل موارد زیر است:
خزیدن (Crawling)
این کار تمام صفحات وب را که به یک وبسایت مشخص لینک شده اند را به دست می آورد. نرم افزارهایی مانند Crawler، Spider، یا Googlebot این خزیدن را بر عهده دارند.
فهرست کردن(Indexing)
این کار فهرستی برای تمام صفحات وب به دست آمده درست کرده و آن ها را در یک دیتابیس عظیم که داده ها بازیابی میشوند نگه می دارد. ایندکسینگ، کلمات و عباراتی که صفحه شما را توصیف میکند را شناسایی می‌نماید.
پردازش(Processing)
شامل پردازش یک درخواست جستجو، به کمک مقایسه رشته جستجو در درخواست با صفحات فهرست شده در دیتابیس موتور جستجو میشود
محاسبه ارتباط(Calculating Relevancy)
از آنجایی که بیش از یک صفحه ممکن است شامل همان رشته جستجوی یکسان باشد، محاسبه ارتباط به بررسی ارتباط هرکدام از صفحات کمک میکند. آخرین آموزش سئو شامل تمام اطلاعات ضروری که برای محاسبه ارتباط لازم است میباشد.
بازیابی اطلاعات(Retrieving Results)
بازیابی نزدیک ترین نتایج جستجو آخرین فعالیت موتور جستجو است.  به داده هایی که بر اساس کلیدواژه هایی که توسط کاربر وارد شده است اتلاق میشود.
رتبه بندی موتور جستجو(Search Engine Rank)

  • برای هر جستجوی کلیدواژه در موتور جستجو، هزاران نتیجه ممکن است به دست آید. رتبه بندی صفحه شما، به وسیله موقعیت نمایش داده شده صفحه وب در SERP (صفحات نتیجه موتور جست و جو) اندازه گیری میشود.
  • آموزش سئو شامل درس هایی درمورد نحوه بهینه سازی رتبه بندی موتورهای جستجو است و باعث بالا رفتن رتبه سایت شما در نتایج میشود.
  • از طراحی و توسعه یک وبسایت سازگار با سئو برای اطمینان یافتن از حضور آنلاین بهینه

8. سئوی On-Page و Off-Page

مقایسه on-page سئو و off-page

سئوی On-Page به آن چه که وبسایت شما درمورد آن است اشاره میکند، درحالی که سئوی Off-Pageشهرت سایت شما است. بیایید هر دوی این مفاهیم  را با جزئیات بررسی کنیم.

سئوی On-Page
شامل بهینه سازی محتوا، اضافه کردن کلیدواژه در مکان صحیح، استفاده از عنوان مناسب برای هر صفحه و …می‌شود. بعضی از روش‌های بهینه سازی On-page شامل  backlink ها ، ارسالی دایرکتوری ها، نوشتن محتوای با کیفیت و گوگل پیج رنک و … می‌گردد.

بهینه سازی On-page شامل موارد زیر است:

  • جستجوی کلیدواژه ها با Google Keyword Planner
  • انتخاب نام دامنه
  • استفاده از عنوان {URL Structuring} مناسب و اسم گذاری پوشه‌ها.
  • اسم گذاری تصاویر، عنوان تصویر، و ساخت تگ ها.
  • متا تگ هایی مانند توضیحات، کلیدواژه ها، نویسنده، کشور، روبات ها و غیره.
  • تگ های ریدایرکت، تگ های عنوان { H1تاH6 }، نوشتن محتوا، متن لنگر، عنوان لینک
  • ساخت و استفاده از فایل های Robots.txt ، ساخت سایت مپ HTML، ساخت سایت مپ ML، سایت مپ متن ROR، و غیره.

سئوی Off-Page

سئوی Off-page به عوامل خارجی که میتواند به بهبود رتبه سایت منجر گردد گفته میشود که بستگی به ساختن لینک، شبکه های اجتماعی، افزایش محبوبیت لینک از طریق ثبت محتوا در دایرکتوری‌های باز، تفییر دادن لینک و غیره دارد. روش های مختلف سئوی Off-page شامل، منتشر کردن بلاگ ها، نوشته‌های  طبقه بندی شده، نوشته‌های های یا مباحثه ای، اضافه کردن لیست تجاری، نشانه گذاری اجتماعی، شبکه های اجتماعی، بازخوردهایRSS ، تعویض لینک و غیره میباشد.

یک سئوی Off-page موفق شامل موارد زیر است:

  • ساختن محتوایی که مردم تمایل به اشتراک گذاری آن دارند
  • بهبود حضور در شبکه های اجتماعی برای افزایش تعامل با مخاطبین
  • شبکه سازی (Networking) و یا شریک شدن با اینفلوئنسر ها (تاثیرگذار های اجتماعی) برای جلب ترافیک بیشتر به وبسایت
  • وبلاگ نویسی مهمان بر روی سایت های مرتبط

9. شبکه های مجازی و سئو

اضافه کردن لینک‌های Off-page واقعا روشی عالی برای بالا بردن رتبه سایت  برای بهینه سازی سئو در موتور جستجو است. اما، اضافه کردن این نوع لینک ها میتواند امروزه منجر به اسپم شدن گردد که مانع استفاده وبسایت از لینک ها میشود.
اینجا جایی است که شبکه های اجتماعی وارد عمل میشود. یک پست شبکه اجتماعی هنگامی که کاربران آن را با دیگران به اشتراک میگذارند همان کار لینک را انجام میدهد. وقتی یک پست به اشتراک گذاشته میشود، فعل و انفعال کسب میکند، که یک عامل اصلی برای رتبه بندی موتورهای جستجو است.
اکنون، موتور های جستجو میتوانند از سیگنال‌های شبکه اجتماعی برای تعیین تعامل های یک وبسایت استفاده کند. پس، تمرکز بر روی فعل و انفعالات شبکه های اجتماعی بخش مهمی از آموزش بهینه سازی موتور جستجو است.

در اینجا چند روش که شبکه های اجتماعی میتوانند به بهینه سازی سئو کمک کنند ذکر شده است:

  • یک پست با کیفیت شبکه اجتماعی میتواند به سایت شما اختیار ببخشد. وقتی شما از پست های با کیفیت استفاده کنید، ارزش دامنه شما را به همراه وبسایت‌تان افزایش میدهد.
  • اضافه کردن Backlink میتواند رتبه جستجوی شما را افزایش دهد. این به شما در جلب فرصت هایی که Backlink ها فراهم میکند نه تنها برای کاربران بلکه برای بلاگر ها و اینفلوئنسر ها کمک میکند.
  • کاربر مهمترین عامل در به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی است. پست های شما باید بر روی مخاطبین هدفتان تمرکز کند چرا که موتورهای جستجو حین رتبه بندی به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی به دنبال نشانه ها انسانی میگردند.
  • پروفایل اجتماعی خود را بهینه سازی کنید. وقتی شما پست های خود را با اضافه کردن محتوای با کیفیت بهینه سازی میکنید، به مردم کمک میکند درمورد برند شما بیشتر آگاهی پیدا کنند.
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را ساده کنید تا محتویتان در دسترس افراد بیشتری قرار گیرد. شما میتوانید این کار را با متصل کردن محتوایتان به شبکه های اجتماعی دیگر انجام دهید که باعث بیشتر دیده شدن برندتان میشود.
  • پست های شبکه های اجتماعی فهرست بندی میشوند. وقتی شما چیزی مرتبط و معتبر پست میکنید، وارد فضای عظیم فهرست بندی شبکه های عظیم موتورهای جستجو میشود.
  • در هر آموزش سئویی، کلیدواژه ها و همینطور شبکه های اجتماعی مهمترین بخش هستند. کاربران در ابتدا از طریق جستجوی یک کلیدواژه وارد وبسایت شما میشوند و دانستن مقاصد کاربران به شما کمک میکند اطلاعات مرتبط بیشتری در اختیار آن ها قرار دهید.

دو عامل مهم برای مشخص کردن حضور اجتماعی وبسایت، اعتبار اجتماعی، و به اشتراک گذاری اجتماعی است

  •  اعتبار اجتماعی

فقط داشتن یک حساب در شبکه های اجتماعی برای کسب حضور اجتماعی کافی نیست. پست های شبکه های اجتماعی شما باید، تعاملی و مرتبط به محصولتان باشد.داشتن چندین حساب کاربری در شبکه های اجتناعی برای سر و صدا کردن نیز در دراز مدت کمکی نخواهد کرد، چرا که این حساب ها را به راحتی می توان فیلتر کرد – تنها تعداد انگشت شماری به آن ها سر میزنند و فقط اندکی پست دارند به همین دلیل به همان میزان قادر به جلب بازدیدکننده نخواهند بود-

  • به اشتراک گذاری اجتماعی

هرچه افراد بیشتری پست شما را به اشتراک بگذارند، برای سئو بهتر است. چراکه مخاطبین و تعامالات را افزایش داده و رتبه جستجوی شما را بالا میبرد.
سایت های اجتماعی روشی عالی برای ساختن یک شبکه یا Network است. سایت های مشهور اجتماعی، Facebook،Twitter ،Instagram ، و Pinterestهستند.

10. جستجوی هدف

بهینه سازی محتوا به گونه ای که با مقاصد جستجو هماهنگ باشد چیزی است که باعث رتبه بندی صفحات وبسایت شما در صفحه نخست نتایج جستجو میشود. شناسایی مقاصد جستجو برای محصول میتواند از طریق الگوریتم های گوگل صورت گیرد.
به عنوان مثال، فقط لغت “گربه” نمیتواند نتایجی را که به دنبال آن هستید را به شما دهد. آیا منظور شما یافتن غذای گربه است یا به دنبال سرپرستی یک گربه هستید؟ اما وقتی شما کلمه گربه را در جستجوگر گوگل تایپ میکنید، به شما یک بررسی اجمالی از SERP کلیدواژه شما خواهد داد.
به فرض شما شرایط جستجو را به “نژادهای گربه” تغییر میدهید. صفحه نتایج شما به شکل زیر خواهد بود.

در اینجا نتایج گوناگونی از نوشته‌هایوبلاگی در مورد نژاد های مختلف گربه تا لیستی از انواع نژاد های گربه در ویکیپدیا مشاهده میشود. نگاه کردن به این نتایج نمیتواند به شما مقصود جستجو را نشان دهد.
استفاده کردن از یک کلیدواژه هدف گذاری شده که نتایج ویژه‌ای را طبقه بندی میکند، بهترین روش برای ارائه دادن چیزی است که کاربر شما به دنبال آن میگردد. شما باید مقاصد جستجو برای محصول یا خدماتی که ارائه میدهید را آنالیز کنید تا وبسایت شما مرتبط ترین محتوا را تحویل دهد.

11. اسپم چیست؟

یک بخش مهم آموزش سئو دانستن نحوه رتبه بندی صفحه شما توسط یک موتور جستجو است. آیا الگوریتم های موتور جستجو محتوای شما را مرتبط با کاربر میداند یا آن را به عنوان اسپم دسته بندی میکند؟
تا زمانی که محتوای شما در ارتباط با محصول با ارزش به نظر برسد، به عنوان اسپم شناخته نمیشود و جهت اطمینان یافتن از این که شما تصادفا کاری انجام نمیدهید که صفحات شما اسپم دسته بندی شود، در ابتدا نیاز دارید مواردی که ممکن است باعث اسپم شناخته شدن وبسایت شود را درک کنید.

بر اساس گوگل، صفحه ای که تنها به قصد کسب پول ساخت شده است، اسپم است. اینها چند مورد هستند که به عنوان اسپم شناخته شده و باید از آنها پرهیز کرد:

  • محتوای سطحی
    محتوای کم ارزش و سطحی که هیچ ارزشی ندارند توسط الگوریتم پاندا (یک جریمه کننده سطح دامنه،) جریمه شده و با محتواهایی که برای کاربر ارزشمند نیست به عنوان اسپم برخورد میکند.
  • پنهان کاری(Cloaking)
    به معنی پنهان کردن سایت به گونه ای است که آنچه موتور جستجو مشاهده میکند با آنچه یک انسان میبیند، متفاوت است. موتور های جستجو پنهان کاری را عملی حساب شده جهت دستکاری نتایج جستجو درنظر می‌گیرند و یک وبسایت پنهان شده بلافاصله جریمه میشود.
  • تکرار کلمه کلیدی
    درحالی که آموزش های سئو تنها استفاده از کلیدواژه هایی که میخواهید بر اساس آن سایت شما پیدا شود را توصیه میکند، استفاده بیش از حد از یک کلیدواژه “Keyword Stuffing” یا همان انباشته کردن کلیدواژه ممکن است باعث اسپم شدن صفحه شما شود.
    درحالی که هیچ محدودیتی درمورد استفاده از یک کلیدواژه وجود ندارد، اما استفاده از آن پشت سر هم یا یک کلمه در میان شامل انباشته کردن کلیدواژه میشود.
  • طراحی پر از تبلیغات
    اگر صفحه شما در حدی انباشته از تبلیغات باشد که تقریبا خواندن محتوا غیر ممکن شود، نامرتبط به کاربر درنظر گرفته میشود. زمانی که کاربران نتوانند آنچه را که میخواهند، از وبسایت شما به دست بیاورند، برای جستجوی آن به جاهای دیگرخواهند رفت.شامل موضوع رعایت تجریه کاربری می‌گردد.
  • لینک های پرداختنی
    گوگل بر علیه وبسایت هایی که از لینک های پرداختنی برای جلب مخاطب استفاده میکند، شناخته شده است.بر اساس یکی از مقاله های نیویورک تایمز، J.C. Penny توسط گوگل به دلیل استفاده از لینک های پرداخت جریمه شد.
    برای جلوگیری از چنین اتفاقی، از لینک های پرداختی برای افزیش اعتبار موتور جستجو استفاده نکنید.

12. کپی رایت سئو

کپی رایت سئو یکی از قسمت‌های مهم دیگر در جدیدترین آموزش های سئو است چرا که:

  • نوشتن یک متن قابل فهم در یک صفحه وب به طوری که با بازدیدکنندگان در تعامل باشد، شرایط جستجوی خاصی را هدف قرار دهد، و از شروع مکالمات اطمینان بخشد، یک تکنیک سئوی مهم است.
  • هدف کپی رایت سئو این است که اجازه دهد رتبه محتوا در موتور های جستجو برای کلمات کلیدواژه ای هدف دار بیشتر شود
  • عناصر On-page متعددی مانند عنوان، تگ های کلیدواژه ها، سرتیتر ها و متن های متغیر (Alternative text) را بهینه سازی میکند
  • احتیاجات موتور جستجو برای داشتن صفحات اصیل که به زندگی کاربران گوگل ارزش اضافه میکند را برآورده میکند

13. دستورالعمل های سئو

زمانی که پای سئو در میان باشد، چندین دستورالعمل وجود دارند که بازاریاب ها باید با توجه به محتوا و طراحی برای بهینه سازی سئو دنبال کنند.این دستورالعمل ها بخش مهمی از هر آموزش سئو میباشد، و ما تمام این مفاهیم را با جزئیات ذکر کرده‌ایم.
در اینجا خلاصه ای از تمام نکات مربوط به محتوا و طراحی جهت بهینه سازی سئو در موتور جستجو  ارائه می‌گردد:

  • انتخاب کلیدواژه هایی که به محصول شما مربوط باشد. برنامه Google Keyword Planner وSEMrush ابزار های آنالیز خوبی برا یافتن کلیدواژه های مناسب هستند.
  •  محتوای شما باید خاص باشد و نباید هیچ سرقت ادبی در آن صورت گرفته باشد.
  •  حجم کلیدواژه ها را به یاد داشته باشید، برای بررسی حجم کلیدواژه ها، تعداد دفعاتی که کلیدواژه ذکر شده است را بر تعداد کل کلمات تقسیم کنید و نتیجه را در 100 ضرب کنید تا حجم کلیدواژه ها را به دست بیاورید
  •  هنگام استفاده از لینک ها مطمئن شوید محتوای مرتبط لینک شده است. اضافه کردن لینک هایی متفاوت با محتوای فعلی ممکن است برای خوانندگان آزار دهنده باشد.
  •  از پاراگراف‌های کوتاه و نکات کلیدی در هرجا که ممکن است استفاده کنید تا کاربر محتوای شما را بهتر درک کند. اینکار مخصوصا زمانی که محتوا از 1000 کلمه بیشتر است مفید است چرا که پاراگراف های کوتاه خواندن مطلب را راحت تر میکند.
  •  اشتباه کردن هنگام نوشتن طبیعی است، پس مطمئن شوید قبل از انتشار محتوا، آن را جهت بررسی بازخوانی میکنید.
  •  استفاده از کلیدواژه ها و عبارات مربط در جای صحیح، همانند عنوان، سرتیتر، توضیحات متا و غیره. استفاده صحیح از کلیدواژه ها در هر صفحه لازم است، برای صفحه نخست نیز ضروری است، چرا که نوعی معرفی برای سایر صفحات به شمار میرود.
  •  همانطور که در بالا در قسمت مقاصد کاربر بحث شد، هدف اصلی برای سایت شما سازگاری با کاربران است. این بدان معنی است که راهبری وبسایت شما باید آسان باشد تا کاربر از هر قدم به قدم بعدی به راحتی عبور کند. همچنین، شما میتوانید یک باکس جست و جو برای کمک به کاربران در پیدا کردن آنچه که میخواهند قرار دهید.
  • URLهای خود را بهینه سازی کنید تا موتور های جستجو بتوانند به طور دقیق موضوع وبسایت شما را مشخص کنند. بهترین روش اینکار اضافه کردن کلیدواژه در URL میباشد.
  • تصاویر میتوانند به کاربران در تصویر سازی محتوا کمک کند، که درک آن ها از محتوا را بهبود میبخشد.تصاویر باید به صورت استراتژیک در طول محتوایتان به کار رود همچنین باید Alt tag های مرتبط داشته باشند.
  • درنهایت، سادگی خوانندگان بیشتری را جذب میکند. عناصر طراحی شما باید ساده باشند تا محتوای شما را تکمیل کند نه اینکه بر آن برتری یابد. و، از اسکرول های افقی و پاپ آپ ها بپرهیزید چراکه باعث آزار خوانندگان میشود.

14. آخرین به‌روز رسانی های سئو گوگل و تغییرات الگوریتم ها

تغییرات سئو به آپدیت  الگوریتم های گوگل بستگی دارد. همه ما میدانیم که گوگل در بازاریابی جستجو پیشرو است، به روز رسانی الگوریتم های مختلف گوگل نقش قابل توجهی در بهینه سازی وبسایت شما دارد. ما با درنظر گرفتن این نکته، این آموزش کامل سئو را تهیه کرده ایم.
دانستن اصول الگوریتم های موتور جستجو، بررسی نحوه عملکرد الگوریتم‌ها و درک اینکه موتور جستجو چگونه الگوریتم‌های خود را به‌روز رسانی میکند.

مفاهیم مختلف موتورهای جستجو که یک متخصص سئو باید عمیقا یاد بگیرد:

  • جریمه ها و بازیابی های موتور جستجو
  • دلایلی که یک موتور جستجو یک وبسایت را جریمه کند و غیره
  • الگوریتم پاندای گوگل، الگوریتم پنگوئن گوگل، به روز رسانی EMD گوگل و غیره
  • نجات سایت از الگوریتم پاندای گوگل، الگوریتم پنگوئن گوگل، به روز رسانی EMD گوگل و غیره
  • بازیابی سایت از الگوریتم پاندای گوگل، الگوریتم پنگوئن گوگل، به روز رسانی EMD گوگل و غیره

کلام آخر

نکاتی  که در این آموزش سئو بیان شد به شما در یادگیری و پیاده سازی هر مفهوم اصلی مربوط به سئو برای وبسایت‌های جدید کمک خواهد کرد. این مقاله  بهینه سازی سئو در موتور جستجو ، برای آشنا کردن شما با پرکاربردترن اصطلاحات سئو، تمرین های سئو، الگوریتم های جستجو، آخرین ترندهای سئو و … منتشر کرده ایم.
زمانی که شما این آموزش سئو را مطالعه کنید، خواهید دانست چگونه کلیدواژه ها، متا تگ ها، عنوان، متنهای لنگر، Alt text ها و سایر متن هایی را که نقشی اساسی در طبقه بندی موفق کمپین های سئو دارند را بهینه سازی کنید.

در طول مقاله بهینه سازی سئو در موتور جستجو متوجه شدید که چگونه کپی رایت سئو به شما در داشتن محتوای خوب برای سایتتان کمک خواهد کرد. شما همچنین باید از عوامل اینفوگرافیک سئو جهت درک بهتر آن برای وبسایت های جدید آگاه باشید.
در یک نکته جامع، در زیر چند مورد از مهمترین نکات سئو برای وبسایت های جدید که به نظر من برای ذکر شدن در این آموزش سئو مهم هستند گفته شده است:

  • تمام صفخات باید با استاندارد های W3C مطابقت داشته باشند و حجم کلیدواژه ها نباید بیش از حد باشد
  • شما همیشه باید از robotd.txt، urllist.txt و sitemap.xml استفاده کنید
  • کلیدواژه ها نقش برجسته ای در عنوان، سرتیترها و متا تگ ها دارد
  • Alt تگ و تگ های عنوان هرگز نباید فراموش شوند
  • نامگذاری‌‎ها باید ایندکس شوند.

 

شما می‌توانید  بهینه‌سازی وردپرس خود را به متخصصین سئو در سایت افزون بسپارید تا وب‌سایت شما جایگاه و ارزش مناسبی در میان کاربران و در نتیجه موتورهای جستجو داشته باشد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *